Skip to main content

Posts

Showing posts from October, 2010

SEPETANG DI MASJID AL-BUKHARY

Remaja: Cabaran dan Kekuatan
Oleh: Dr. Danial Zainal Abidin
Lokasi: Dewan Masjid Al-Bukhary

Remaja, anak muda, teenagers, syabab...
Perkataan yang sama dan membawa erti yang sama juga. Apabila disebut nama remaja, perkara yang amat berkait rapat ialah cinta. 'Remaja dan cinta'. Lumrah alam Tuhan selitkan sifat ingin dikasihi dan mengasihi. Lelaki suka kepada perempuan dan sebaliknya. Saling mempunyai tarikan dengan berlainan jantina. Itu bagi manusia yang ada sifat normal. Namun, usia muda itu tidak harus cuba-cuba untuk bermain dengan cinta. Masa belajar perlu diberi fokus keutamaan.

"Alah, kak. Saya saja je. Suka-suka nak ber'couple-couple' ni. Saja nak test power minah tu. Tengok-tengok dia pun layan. Saya 'go on' je lah."

Di bangku sekolah lagi sudah pandai bermain cinta. Sedangkan mak ayah hantar ke sekolah dengan harapan untuk lihat anak-anak berjaya. Wang belanja diberi untuk diri sendiri tetapi digunakan untuk 'topup' telefon agar dapat mela…

SERUAN HAJI

~Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang~

Ramadhan, Syawal, Zulkaedah, dan Zulhijjah. Sekarang sudah masuk bulan Zulkaedah. Kemudian, bulan Zulhijjah pula menyusul. Pejam celik, pejam celik, dah nak habis bulan Hijrah 1431. Dalam bulan ni, insan yang terpilih mungkin sibuk dengan persiapan untuk ke Mekah, sebagai memenuhi syarat seorang Muslim seperti yang terkandung dalam Rukun Islam terakhir, iaitu menunaikan haji bagi yang berkuasa. Dalam bulan ini juga saya sempat menghadiri majlis doa selamat untuk dua orang insan yang membantu diri ini dalam proses menjadi hamba-NYA yang sejati. Mereka yang dimaksudkan ialah Ustazah Roshidah Romli dan Puan Wan Zaharah Wan Din.

Doa saya agar dipermudahkan segala urusan mereka di sana. Semoga mendapat haji yang mabrur. Semoga selamat pergi dan pulang.

* Semoga mak, ayah, dan diri ini juga diberikan kesempatan untuk menunaikan haji di Tanah Haram tersebut suatu hari nanti. Amin...


KUASA TANGAN KIRI

Sebelum ni terlalu sombong menyangka semuanya akan berjalan lancar. Nah, tiba-tiba Allah tetapkan kanan kena rehat, kiri pula yang banyak bekerja. Lepas tu, baru diuji perkara kecil macam ni dah merungut. "Sedarlah diri tu sikit. Kau kan hamba Allah. Allah layak untuk uji sejauh mana kau kata kau dah beriman kepadaNYA. Mungkin disebabkan dosa kau yang banyak, terlalu leka dengan gaya hidup dunia, dan selalu lupa kepada Allah, maka DIA peringatkan kau dengan ujian. Cuba lah fikir positif sikit. Ujian Allah tu tandanya DIA sayangkan hambaNYA. Hidup kita ni ibarat layang-layang. Bila dah terbang tinggi sangat, tuan kita tarik sikit-sikit tali layang-layang tu."

~29/09/2010: 1500