28 January 2011

AL-FATIHAH

~Bismillahirrahmanirrahim~


Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w. Hari Jumaat hari yang mulia. Penghulu segala hari bagi umat Islam. Antara amalan mulia yang boleh dilakukan ada hari ini ialah melipatgandakan selawat kepada Nabi.s.a.w., bersedekah, membaca surah Al-Kahfi, m
elakukan solat Subuh secara berjemaah serta sujud sajdah.

Semalam dan pagi ini saya menerima sms daripada teman-teman seperjuangan dari UiTM, menyatakan atas pemergian seorang sahabat bernama Nurussaadah binti Jamaluddin. Beliau meninggal pada hari khamis, malam Jumaat 27 January 2011 bersamaan 22 Safar 1432H, jam 10:30 malam di Hospital Ampang. Semoga rohnya ditempatkan bersama-sama orang yang soleh dan beroleh keampunan ALLAH. Amin.

Sahabat kita ini telah menemui Ilahi pada umur yang masih muda iaitu 25 tahun. Tika itu, saya terfikir bagaimanakah pengakhiran usiaku pula? Sesungguhnya setiap saat, waktu, masa, dan hari kita semakin hampir dengan teman akrab kita iaitu kematian. Semakin menginjak usia, semakin dekat kita dengan kematian. Ingatlah setiap makhluk pasti menemui kematian (Al-Anbiya' 21: 35) Tika itu juga saya terfikir, betapa banyak maksiat yang telah dilakukan, lemahnya diri ini melawan nafsu. Sejauh mana keampunan telah dipinta daripada-NYA? Diri ini sering berlengah-lengah da
lam perkara kebaikan.

Wahai ALLAH,
ampunkan dosa-dosaku.
Ampunkan dosa kedua ibu bapaku.
Ampunkan dosa sahabat-sahabatku.
Ampunkan dosa muslimin dan muslimat.
Kami lemah, ya ALLAH.
Berilah kekuatan kepada kami dalam mengharungi hidup di dunia yang penuh pancaroba.
Janganlah ENGKAU biarkan nasib kami ditentukan oleh diri kami sendiri.
Ya ALLAH,
semoga kalimah LAILAHAILLALLAH MUHAMMADURRASULULLAH
menjadi juara tatkala malaikat maut menjemput kami.

*Bertuahnya sahabat saya kerana meninggal pada hari Jumaat, hari yang mulia.
*Semoga dipermudahkan urusannya di sana dan ditempatkan bersama orang yang soleh.
*Mari kita sama-sama sedekahkan Al-Fatihah kepada beliau.

23 January 2011

MANA MILIK KITA


Jika hari ini dirimu seorang yang HEBAT
Asalnya datang daripada didikan kedua ibu bapa
yang mengajar erti ketabahan dan kekuatan dalaman diri

Jika hari ini dirimu seorang yang HEBAT
Asalnya datang daripada guru-guru
yang tidak jemu mencurahkan ilmu

Jika hari ini dirimu seorang yang HEBAT
Asalnya datang daripada teman-teman
yang setia memberi sokongan dan dorongan

Jika hari ini dirimu seorang yang HEBAT
Asalnya datang daripada musuh-musuh
atau pun orang yang sering menyakiti hatimu

Jika hari ini dirimu seorang yang HEBAT
Asalnya datang daripada ajaran Rasulullah s.a.w.
kekasih ALLAH...
dan selayaknya tiada suatu pun yang berhak menerima pujian kecuali ALLAH...

ALHAMDULILLAH
ALLAHUAKBAR

KISAH WANITA

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Seorang anak laki-laki kecil bertanya kepada ibunya,

"Mengapa engkau menangis?"

"Kerana aku seorang wanita", kata sang ibu kepadanya.

"Aku tidak mengerti", kata anak itu.

Ibunya hanya memeluknya dan berkata,

"Dan kau tak akan pernah mengerti" Kemudian anak laki-laki itu bertanya kepada ayahnya,

"Mengapa ibu suka menangis tanpa alasan?"

"Semua wanita menangis tanpa alasan", hanya itu yang dapat dikatakan oleh ayahnya.

Anak laki-laki kecil itu pun lalu membesar menjadi seorang laki-laki dewasa, tetap ingin tahu mengapa wanita suka menangis. Akhirnya ia mendapat petunjuk dari Tuhan, Antara bisikan yang didengarinya adalah:

01."Ketika Aku menciptakan seorang wanita, ia diharuskan untuk menjadi seorang yang istimewa. Aku membuat bahunya cukup kuat untuk menopang dunia; namun, harus cukup lembut untuk memberikan kenyamanan "

02."Aku memberikannya kekuatan dari dalam untuk mampu melahirkan anak dan menerima penolakan yang seringkali datang dari anak-anaknya "

03."Aku memberinya kekerasan untuk membuatnya tetap tegar ketika orang-orang lain menyerah, dan mengasuh keluarganya dengan penderitaan dan kelelahan tanpa mengeluh "

04."Aku memberinya kepekaan untuk mencintai anak-anaknya dalam setiap keadaan, bahkan ketika anaknya bersikap sangat menyakiti hatinya "

05."Aku memberinya kekuatan untuk mendukung suaminya dalam kegagalannya dan melengkapi dengan tulang rusuk suaminya untuk melindungi hatinya "

06."Aku memberinya kebijaksanaan untuk mengetahui bahawa seorang suami yang baik takkan pernah menyakiti isterinya, tetapi kadang menguji kekuatannya dan ketetapan hatinya untuk berada di sisi suaminya tanpa ragu "

07."Dan akhirnya, Aku memberinya air mata untuk dititiskan. Ini adalah khusus miliknya untuk digunakan walaupun kadangkala dia tidak memerlukannya."

Tahukah kamu? Kecantikan seorang wanita bukanlah dari pakaian yang dikenakannya, susuk yang ia tampilkan, atau bagaimana ia menyisir rambutnya. Kecantikan seorang wanita harus dilihat dari matanya, karena itulah pintu hatinya - tempat dimana cinta itu ada.

Sumber.

17 January 2011

PROBLEM SOLVING


The hardest thing that i always had in my life is decision making.
How to decide? What should i do? To whom should i ask for? How to solve the problem?

Hey, have you ever heard a message look like this:-

In times of difficulties,
Don't ever say,
"GOD, i have a big problem",
But instead,
"Hey problem, i have a big GOD",
and everything will be okay~!

It's hard to say NO for a person who had given more in my life. I am stuck in the middle.

Ohh ALLAH, please help me...

15 January 2011

TAHNIAH~!


TAHNIAH~!
kerana anda mempunyai masalah
tetapi masih boleh senyum
anda orang yang HEBAT~!

14 January 2011

POSITIF

~Bismillahirrahmanirrahim~

Hari ini hari Jumaat. Setiap hari Jumaat orang lelaki muslim akan menunaikan solat Jumaat di masjid-masjid berdekatan. Setiap hari Jumaat juga emak saya akan menonton khutbah Jumaat yang ditayangkan secara langsung di tv1. (mode: karangan bahasa Malaysia)

Khutbah Jumaat hari ni berkisar tentang sikap positif. Ya, sikap positif dalam hidup. Dalam erti kata yang lainnya, husnuzzhan. Iman manusia ada turun dan naik. Sifat maksum (terpelihara daripada dosa) itu hanya dikurniakan untuk para nabi dan rasul ALLAH sahaja.

Dalam Al-Quran ALLAH berfirman:

Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani.
Surah Al-Hujurat (49: 12)

"Eleh, bila susah baru nak cari aku..."
"Mesti dia buat keja tak elok la tu.. Ye lah, baru keja 3 bulan dah boleh pakai BMW tuuu.."
"Kau tau Jah, hari tu aku ada ajak Siti ke kelas fardhu ain di masjid tu, tapi dia cakap tak nak. Mesti dia nak pegi shopping la tu kan..."

Buruk sangka itu salah satu hasutan atau bisikan halus syaitan. Itu juga tandanya hati kita kotor. Maka, ubat untuk mensucikan hati yang sakit itu ialah zikrullah. Ingat ALLAH dengan mengucapkan astaghfirullah...

Berfikiran positif juga boleh membuatkan anda awet muda. Percaya atau tidak? hehe... Cuba terapi ini. Sebelum tidur pada waktu malam, setkan di minda. "Pagi esok saya nak buat banyak kebaikan, permudahkan urusan orang, berfikiran positif, ingat ALLAH selalu".

Yang baik itu daripada ALLAH dan segala yang buruk datang daripada kelemahan diri saya sendiri. Hakikatnya ALLAH jua.

~:: Jom positifkan minda kita! ::~

13 January 2011

MUNAJAT KEAMPUNAN

~Bismillahirrahmanirrahim~


Wahai ALLAH,
Ampunkan segala dosa-dosaku
Sesungguhnya ENGKAU Tuhan yang Maha Mengetahui
ENGKAU mengetahui apa yang tersirat dalam hati kami
Ampunkan aku ALLAH
Kerana aku insan yang amat jahil
Sering mencari alasan
Sering bermalas-malasan
Hanya yang benar-benar ikhlas akan berjaya melepasi tapisanMU...