15 February 2010

~AHLAN WASAHLAN @ SELAMAT DATANG~

~In The Name of ALLAH, The Most Gracious The Most Merciful~

Sudah seminggu saya berada di 'kota batu' ini. Kiri dan kanan semuanya seperti benda tidak bernyawa sedangkan nikmat itu sebenarnya ALLAH berikan kepada makhluk bernama insan. Kiri dan kananku pandang, mencari-cari insan yang senegara denganku. Mungkin kerana budaya yang terlalu berhati-hati dan bersikap jangan pedulikan hal orang lain menyebabkan manusia saling tidak bertegur sapa. Tetapi, tuduhan ini tidak ditujukan kepada semua warga kota. Ada juga yang masih mengamalkan nilai-nilai murni.

"Sogo di depan sana saja. Pertama kali datang sini ke?"
"Ada kerusi kosong di sana. Boleh duduk."
"Bas selalunya setengah jam sekali. Paling awal 6.30 pagi atau 6.45 pagi dah ada kat sini."

Macam-macam ragam manusia. Di sinilah bermulanya perubahan. Perubahan fesyen, perubahan gaya bercakap, perubahan pemikiran. Perubahan fesyen menjadikan seseorang itu lebih 'up-to-date'. Perubahan gaya bercakap menjadikan seseorang itu lebih yakin manakala perubahan pemikiran menjadikan seseorang itu lebih matang untuk berhadapan dengan hidup yang penuh pancaroba.

Hidup di sini semuanya bergantung kepada kekuatan dalaman diri sendiri. Hidup di kota juga menuntut kita untuk bergantung sepenuhnya kepada Rabbul Izzati, ALLAH s.w.t. Tiada siapa yang dapat membantu dan mendengar keluhan suara hati yang resah dan gelisah kecuali ALLAH Taala. Tekadkan hati menjalankan setiap pekerjaan semata-mata kerana ALLAH Taala. Di samping itu, pilihlah rakan-rakan yang boleh membawa kita mengingati apa tujuan sebenar penciptaan kita di muka bumi ini.

Daripada Amirul Mukminin Abu Hafsin 'Umar ibn al-Katthab r.a. beliau berkata: Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda:

"Bahawa sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat, dan bahawa sesungguhnya bagi setiap orang apa yang dia niatkan. Barangsiapa yang hijrahnya menuju kepada Allah dan RasulNya, maka hijrahnya kepada Allah dan RasulNya. Barangsiapa yang hijrahnya kerana dunia yang dia mahu mencari habuannya, atau kerana seorang perempuan yang dia mahu kahwininya, maka hijrahnya ke arah perkara yang ditujuinya itu." (sumber)

~Semoga hijrah yang aku lakukan ini menjadikan aku seorang hamba ALLAH yang tunduk dan sujud kepada-MU sahaja ya ALLAH.
~Semoga hidupku serta muslimin dan muslimat beroleh keberkatan dari-MU ya ALLAH.
~Semoga kami diberikan kekuatan iman dan sentiasa di bawah perlindungan-MU ya ALLAH. Engkaulah sebaik-baik tempat pergantungan. "Engkaulah Tuhan yang kami sembah dan kami mohon pertolongan..." (Al-Fatihah; 5)
~Just follow the flow...
~Physical and mental must be strong!!~~~
~La tahzan wa la takhauf. Innallaha ma'ana.
~Beriman kepada ALLAH. (^_^)

7 comments:

Muhd Sazlie said...

salam,

dapat keja kat KL ke? mana?

PokokHijau said...

salam,
kat vads, TM subsidiary...

Muhd Sazlie said...

wslm,

di TTDI kan.. dkt dgn Irshad tu.
k, bittaufiq wa najah..

PokokHijau said...

Syukran jazilan..

liyana said...

shikin dudk mana la ni
keja kat na

Cantiknyapurple said...

Take care, Syikin....

Syikin Maarop said...

Terima kasih atas komentar yang diberikan oleh kawan-kawan =)

SALAM MA'AL HIJRAH 1433

بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمة الله وبركاته Salam Ma'al Hijrah 1443 Tahun baru, azam baru. Sabda Rasulullah s.a.w.: "Seb...