Skip to main content

Posts

Showing posts from December, 2009

DEDICATION TO...

She just two years younger than me Her name is very beautiful As nice as ummul mukminin Siti Khadijah... She is more smarter than me She is more matured rather than me Some people might ask: "Which one come first? You or she?" We went to the same school nearest our house Teachers at the school keep on changing my name with her Sometimes, they called her name when they look at me I smile alone... heeeee Then I continue reading the text I think, people know her first then they noticed me... She is an outspoken person But deep in my heart say, she's a kind person People rarely love with someone who is very strict, direct to the point I like to hear her opinion or ideas When others agree with me, she's the one who say 'no' with my decision When people say 'You can't do that...', she's the one who stay by my side 'Just do it, laa...' One thing that I learned from her, 'Be friendly with person you meet...' She able to cope with person who is older than her …

AKU HIDUP UNTUK ORANG

"Aku hidup untuk orang..." kata sahabat saya.

Hidup aku orang lain tentukan.
Aku kena dengar cakap orang.

Saya berpendapat, memang betul dan tepat pun kita hidup untuk orang. Alam yang ALLAH cipta ini bukan untuk kita semata-mata. Ada maksud tersirat di sebalik penciptaan ALLAH.

Kenapa ALLAH mengurniakan aqal kepada kita?
Kenapa ALLAH menciptakan lelaki dan perempuan?
Kenapa ALLAH mewujudkan pelbagai bangsa di muka bumi ini?
Kenapa kebanyakan anggota badan kita diciptakan sepasang?
Kenapa ALLAH tak penuhi segala impian aku tetapi dia dengan senang je dapat?

Tanpa disedari, kita terlalu banyak menyoal daripada melaksanakan tanggungjawab yang diamanahkan. Kata Imam Hassan Al-Banna; seorang tokoh dan pejuang Islam, kewajipan dan tanggungjawab itu lebih banyak daripada masa.
Kalau kita contohi kehiduan junjungan besar kita Nabi Muhammad s.a.w. pun, Baginda banyak berkorban untuk kita. Sehingga sekarang kita dapat lihat berkembangnya agama Islam ke seluruh pelosok dunia. Sikap Baginda yang…

HEBAT

Dulu sering tengok dari jauh je...
Tengok dalam tv...
Sekarang dah ada depan mata...
Macam tak percaya je...
"Eh, betul ke ni? Apa yang harus aku buat?"
Datin Seri cakap, "Bukan kekal berpanjangan tapi kekal hingga ke akhir hayat..."
Terdetik satu penyesalan.

~ Terima kasih kepada cik Syuhaili Yusof dan keluarga atas jemputan.
~ Dialah ibu, isteri, pemimpin, segala-galanya...
~ I am proud to be a muslim lady.
~ Thank you ALLAH, and my parents.


NASIB OH NASIB...

Cuti raya yang lalu adik saya ada membongkar satu cerita. Cerita berkenaan nasib. Katanya, kawan dia yang belajar setakat SPM pun dah boleh pakai kereta.

"Hang tau dak kak, semalam kami pakat berkumpul. Jumpa member lama masa sekolah rendah dan menengah. Ada sorang tu belajar setakat SPM ja dah boleh pakai kereta. Lepas tu apa lagi, siap perangat kami lah. Kami ni yang masih belajar lagi hanya guna motor kapcai ja. Ohh, tension, tension...," rungut adik saya.

Kadang-kadang mungkin kita rasa hidup ni tak adil... Tapi secara sedar atau tidak, kepada siapa kita tujukan rasa ketidakpuasan hati itu?

Mungkin ALLAH nak memberikan kita sesuatu yang lebih baik di saat kita bersabar dengan dugaan itu. Yakinlah dengan ALLAH dan dalam masa yang sama terus berusaha dan berdoa. Semua yang ALLAH beri ada kebaikan dan kelemahannya.




~~~Monolog Mat Jenin:~~~

Nasib oh nasib...
Apa lah nasib aku ni...
Kerja pun tak dapat-dapat...
Ada orang yang belajar setakat SPM, STPM dan diploma pun dah dapat keja.…