29 December 2009

DEDICATION TO...

She just two years younger than me
Her name is very beautiful
As nice as ummul mukminin
Siti Khadijah...
She is more smarter than me
She is more matured rather than me
Some people might ask:
"Which one come first? You or she?"
We went to the same school nearest our house
Teachers at the school keep on changing my name with her
Sometimes, they called her name when they look at me
I smile alone... heeeee
Then I continue reading the text
I think, people know her first then they noticed me...
She is an outspoken person
But deep in my heart say, she's a kind person
People rarely love with someone who is very strict, direct to the point
I like to hear her opinion or ideas
When others agree with me, she's the one who say 'no' with my decision
When people say 'You can't do that...', she's the one who stay by my side
'Just do it, laa...'
One thing that I learned from her,
'Be friendly with person you meet...'
She able to cope with person who is older than her
She affected my life, in that case...

Yesterday the process run differ from the public institution
It really touch my heart
But I must look cool and calm...
I must inspired her so that she won't feel unhappy and upset
'Yeahh! Be strong Khadijah...'
We meet and leave because of ALLAH
I always pray the best for you
I know that ALLAH will guide you as long as you never forget HIM...
Please take care of yourself
You are far away from mak and ayah...
Just focus and give a new hope in your life.


Best regards,
GreenTree (^_^)

10 December 2009

AKU HIDUP UNTUK ORANG

"Aku hidup untuk orang..." kata sahabat saya.

Hidup aku orang lain tentukan.
Aku kena dengar cakap orang.

Saya berpendapat, memang betul dan tepat pun kita hidup untuk orang. Alam yang ALLAH cipta ini bukan untuk kita semata-mata. Ada maksud tersirat di sebalik penciptaan ALLAH.

Kenapa ALLAH mengurniakan aqal kepada kita?
Kenapa ALLAH menciptakan lelaki dan perempuan?
Kenapa ALLAH mewujudkan pelbagai bangsa di muka bumi ini?
Kenapa kebanyakan anggota badan kita diciptakan sepasang?
Kenapa ALLAH tak penuhi segala impian aku tetapi dia dengan senang je dapat?

Tanpa disedari, kita terlalu banyak menyoal daripada melaksanakan tanggungjawab yang diamanahkan. Kata Imam Hassan Al-Banna; seorang tokoh dan pejuang Islam, kewajipan dan tanggungjawab itu lebih banyak daripada masa.

Kalau kita contohi kehiduan junjungan besar kita Nabi Muhammad s.a.w. pun, Baginda banyak berkorban untuk kita. Sehingga sekarang kita dapat lihat berkembangnya agama Islam ke seluruh pelosok dunia. Sikap Baginda yang amat dermawan. Sikap Baginda yang amat sabar denag kerenah musuh-musuhnya. Baginda bersabar semasa berda'wah, sekali pun dibaling najis, sekali pun dibaling batu-bata sehingga berdarah tubuh badan Baginda, usaha penyebaran agama Islam mesti diteruskan.

* Erti hidup pada memberi- tangan yang memberi lebih baik daripada menerima.
* Ingatlah, kesusahan dan kegelisahan yang kita alami mungkin tidak seberat insan lain yang lebih hebat ujian hidupnya.
* Maklumat tambahan: klik di sini

05 December 2009

HEBAT



Dulu sering tengok dari jauh je...
Tengok dalam tv...
Sekarang dah ada depan mata...
Macam tak percaya je...
"Eh, betul ke ni? Apa yang harus aku buat?"
Datin Seri cakap, "Bukan kekal berpanjangan tapi kekal hingga ke akhir hayat..."
Terdetik satu penyesalan.

~ Terima kasih kepada cik Syuhaili Yusof dan keluarga atas jemputan.
~ Dialah ibu, isteri, pemimpin, segala-galanya...
~ I am proud to be a muslim lady.
~ Thank you ALLAH, and my parents.


04 December 2009

NASIB OH NASIB...


Cuti raya yang lalu adik saya ada membongkar satu cerita. Cerita berkenaan nasib. Katanya, kawan dia yang belajar setakat SPM pun dah boleh pakai kereta.

"Hang tau dak kak, semalam kami pakat berkumpul. Jumpa member lama masa sekolah rendah dan menengah. Ada sorang tu belajar setakat SPM ja dah boleh pakai kereta. Lepas tu apa lagi, siap perangat kami lah. Kami ni yang masih belajar lagi hanya guna motor kapcai ja. Ohh, tension, tension...," rungut adik saya.

Kadang-kadang mungkin kita rasa hidup ni tak adil... Tapi secara sedar atau tidak, kepada siapa kita tujukan rasa ketidakpuasan hati itu?

Mungkin ALLAH nak memberikan kita sesuatu yang lebih baik di saat kita bersabar dengan dugaan itu. Yakinlah dengan ALLAH dan dalam masa yang sama terus berusaha dan berdoa. Semua yang ALLAH beri ada kebaikan dan kelemahannya.




~~~Monolog Mat Jenin:~~~

Nasib oh nasib...
Apa lah nasib aku ni...
Kerja pun tak dapat-dapat...
Ada orang yang belajar setakat SPM, STPM dan diploma pun dah dapat keja...
Kerja tetap (permanent) pulak tu...
Siap dah boleh ada kereta dan rumah sendiri tu...
Kerja pun hebat-hebat jugak...
Ada yang kerja di bank, badan kerajaan, syarikat swasta...
Oh, nasib... (",)



01 December 2009

PESAN EMAK


Mak pesan: Quran tu jangan lupa baca. Satu baris pun tak pa, janji dalam sehari tu baca Quran.

“Ustazah, ustazah, terima kasih ye bagi kuliyah kat kitorang pasal Quran tuuu… terharu sangat. Saya rasa diri saya ni dah lama sangat tak baca Quran…”

Mak pesan: Duduk kat tempat orang nanti pandai-pandailah jaga diri.

Mak pesan: Belajar rajin-rajin.

Mak pesan: Jangan boros sangat. Simpan duit sama. Barang yang tak penting sangat tu tak payah la beli.

Mak pesan: Jangan terlalu bergantung dengan pertolongan orang. Buat yang terbaik.

Mak pesan: Sebelum nak tidur malam, pastikan pintu rumah dikunci.

Mak pesan: Baca soalan exam betul-betul, jangan gopoh. Kalau tak ingat, selawat banyak-banyak.

Mak pesan: Makan makanan berkhasiat atau supplement untuk kesihatan badan.

Mak pesan: Makan, jangan tak makan. Jangan dok tahaq (tahan) perut.

Mak pesan: Zaman sekarang ni susah nak percaya dengan orang. Orang yang disangka baik pun kadang-kadang memakan diri kita. Sebab itu, kena kenal orang tu betul-betul dulu dan dalam masa yang sama berdoa kepada ALLAH agar sesuatu yang kita lakukan bersandarkan kepada ALLAH.

Mak pesan: Solat Dhuha kalau boleh jangan tinggal. Tujuannya supaya murah rezeki.


~ Rasanya banyak lagi pesan mak, tapi ada yang dah tak ingat...

~ Seorang ibu boleh menjaga 10 orang anak tetapi 10 anak belum tentu boleh menjaga seorang ibu---> 1 vs 10 @ 10 vs 1=?

~ Ya ALLAH, semoga mak dan ayahku ditempatkan di kalangan orang yang beriman. Semoga kami menjadi anak yang soleh dan solehah. Berikanlah kesempatan kepada kami untuk membalas jasa kedua ibu bapa kami.

~ Sayangilah mak dan ayah selagi hayat dikandung badan.

~ Peringatan untuk diri dan sesama muslim.