Skip to main content

AKU HIDUP UNTUK ORANG

"Aku hidup untuk orang..." kata sahabat saya.

Hidup aku orang lain tentukan.
Aku kena dengar cakap orang.

Saya berpendapat, memang betul dan tepat pun kita hidup untuk orang. Alam yang ALLAH cipta ini bukan untuk kita semata-mata. Ada maksud tersirat di sebalik penciptaan ALLAH.

Kenapa ALLAH mengurniakan aqal kepada kita?
Kenapa ALLAH menciptakan lelaki dan perempuan?
Kenapa ALLAH mewujudkan pelbagai bangsa di muka bumi ini?
Kenapa kebanyakan anggota badan kita diciptakan sepasang?
Kenapa ALLAH tak penuhi segala impian aku tetapi dia dengan senang je dapat?

Tanpa disedari, kita terlalu banyak menyoal daripada melaksanakan tanggungjawab yang diamanahkan. Kata Imam Hassan Al-Banna; seorang tokoh dan pejuang Islam, kewajipan dan tanggungjawab itu lebih banyak daripada masa.

Kalau kita contohi kehiduan junjungan besar kita Nabi Muhammad s.a.w. pun, Baginda banyak berkorban untuk kita. Sehingga sekarang kita dapat lihat berkembangnya agama Islam ke seluruh pelosok dunia. Sikap Baginda yang amat dermawan. Sikap Baginda yang amat sabar denag kerenah musuh-musuhnya. Baginda bersabar semasa berda'wah, sekali pun dibaling najis, sekali pun dibaling batu-bata sehingga berdarah tubuh badan Baginda, usaha penyebaran agama Islam mesti diteruskan.

* Erti hidup pada memberi- tangan yang memberi lebih baik daripada menerima.
* Ingatlah, kesusahan dan kegelisahan yang kita alami mungkin tidak seberat insan lain yang lebih hebat ujian hidupnya.
* Maklumat tambahan: klik di sini

Comments

Popular posts from this blog

BERNIAGA ITU SUNNAH NABI s.a.w

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani
Perniagaan merupakan sunnah nabi s.a.w. Terdapat juga sabda Nabi Muhammad s.a.w. bahawa 9/10 pendapatan datangnya daripada perniagaan.
Rasulullah s.a.w. pernah bersabda dalam satu hadis bermaksud: "9/10 rezeki itu adalah datang daripada perniagaan." (Hadis riwayat Tirmizi).
Aktiviti perniagaan bukan sahaja melibatkan perkara jual beli barang fizikal. Malah ia juga melibatkan seluruh aspek kehidupan kita dari segi pembinaan sahsiah diri (bersikap jujur, adil, toleransi, dan sebagainya semasa berniaga), membina ukhuwwah (jaringan pemasaran-marketing), dan menjadi seorang peniaga yang kreatif supaya perniagaan itu kekal.
Dan hari ini melalui perniagaan, saya menerima satu kemanisan iman apabila seorang pelanggan (customer) menyatakan arwah ibunya sangat menghargai hadiah yang diberikan olehnya. Arwah ibunya memakai telekung yang dihadiahkan olehnya sehingga ke titisan nyawa terakhir. p/s: Haa.. Dah alang-alang saya tulis ni,…

Resepi Nugget Ayam - Homemade

Nugget ialah makanan kegemaran saya.. Selalunya, saya akan beli nugget ayam keluaran Ayamas kalau singgah ke pasaraya. Nugget bukan saja menjadi kegemaran kanak-kanak, orang dewasa (macam saya ni...) pun suka jugak, kan? hehe. Meh saya kongsikan resepi mudah membuat nugget ayam. Resepi ni diambil daripada blog Chena Chenis. Nugget buatan sendiri semestinya selamat, bersih dan dijamin halal.. :) 
Bahan-Bahan:
isi ayam (400gm)4 sudu besar mayonisSedikit garam1 sudu kecil lada sulah2 sudu besar tepung gandumSerbuk rotiSebiji telurCara-caranya: Blend atau kisar isi ayam sampai hancur.Kemudian masukkan bahan-bahan kecuali telur dan serbuk roti.Gaul sampai sebati.bentukkan mengikut citarasa masing-masing.Celup ke dalam telur dan golekkan di atas serbuk roti.Panaskan minyak dan goreng. Inilah hasilnya selepas di goreng. 
Selamat mencuba! 

Resepi Pau Mawar

Resepi Pau Mawar
******************500g tepung pau jenama baker choice
7g double action baking powder
45g shortening
7g mauripan
3 sudu gula pasir
2 sudu besar susu pekat manis
1 sudu teh  garam halus
10 oz air biasa 235 g
10 g cream super Inti
*******
Kaya
Kaya pandan
Kacang merahCara membuat:1. Ayak tepung pau dgn double action..
2. Kemudian gaulkn shortening dan tepung menjadi serbuk roti
3. Satukan air, gula, dan susu. Larutkan. Biarkan berbuih...dalam 10 minit
4. Campurkan garam dan kacau hingga sebati.
5. Masukan air dalam tepung dan uli hingga jadi doh. Sapukan cream super pada doh....
6. Bahagi kepada 4 bahagian dan warnakan.
Uli doh licin n lembut dalam 1/2 jam kalau guna tgn.. kalau mixer dlm 10 minit @ pastikan doh sekata warnanya.
7. Timbang setiap doh 15 g dsn inti kacang 9g***Kukus hendak lah dijerang dahulu sebelum membuat pau..kalau nak pau kita wangi masa jerang, kukusan tu dicampurkan dengan 10 helai daun pandan...
Baru kukus ye...nanti puan2 semua mesti rasa…