04 December 2009

NASIB OH NASIB...


Cuti raya yang lalu adik saya ada membongkar satu cerita. Cerita berkenaan nasib. Katanya, kawan dia yang belajar setakat SPM pun dah boleh pakai kereta.

"Hang tau dak kak, semalam kami pakat berkumpul. Jumpa member lama masa sekolah rendah dan menengah. Ada sorang tu belajar setakat SPM ja dah boleh pakai kereta. Lepas tu apa lagi, siap perangat kami lah. Kami ni yang masih belajar lagi hanya guna motor kapcai ja. Ohh, tension, tension...," rungut adik saya.

Kadang-kadang mungkin kita rasa hidup ni tak adil... Tapi secara sedar atau tidak, kepada siapa kita tujukan rasa ketidakpuasan hati itu?

Mungkin ALLAH nak memberikan kita sesuatu yang lebih baik di saat kita bersabar dengan dugaan itu. Yakinlah dengan ALLAH dan dalam masa yang sama terus berusaha dan berdoa. Semua yang ALLAH beri ada kebaikan dan kelemahannya.




~~~Monolog Mat Jenin:~~~

Nasib oh nasib...
Apa lah nasib aku ni...
Kerja pun tak dapat-dapat...
Ada orang yang belajar setakat SPM, STPM dan diploma pun dah dapat keja...
Kerja tetap (permanent) pulak tu...
Siap dah boleh ada kereta dan rumah sendiri tu...
Kerja pun hebat-hebat jugak...
Ada yang kerja di bank, badan kerajaan, syarikat swasta...
Oh, nasib... (",)



No comments: