Skip to main content

1st ANNIVERSARY

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani.

Assalamu'alaikum w.b.t

Tanggal 31 haribulan Mei 2013, genaplah setahun usia perkahwinan kami a.k.a Siti Noorasyikin bt Maarop dengan suami tercinta :) Mohd Firdaus bin Hat. Syukur kepada ALLAH kerana dalam masa setahun ni kami dapat melayari bahtera rumah tangga ini dengan jayanya. Hehe (ayat sedikit skema seperti karangan Bahasa Melayu).

Teringat kenangan masa awal-awal kahwin dulu. Ayat pertama yang akan ditanya oleh rakan-rakan ialah: "Macam mana perasaan lepas bergelar isteri?" Maklumlah, sekarang ni dah bertukat title daripada anak dara kepada isteri orang. Jawapan saya kepada persoalan tersebut ialah, saya rasa sangat bersyukur kepada ALLAH. Alhamdulillah. Syukur kerana ada seorang jejaka yang sudi mengambil saya untuk dijadikan isteri. Syukur kerana ALLAH memberikan banyak hikmah dalam perkahwinan ini. Syukur kerana perkahwinan ini sebagai satu lapangan untuk saya / kita melakukan kebaikan dan berusaha untuk memperoleh rahmat-NYA.

Benarlah firman ALLAH dalam surah Al-Nisa' (4): 34.



"Kaum lelaki itu adalah pemimpin bagi kaum wanita oleh kerana Allah telah melebihkan sebahagian mereka (lelaki) atas sebahagian yang lain (wanita) dan mereka (lelaki) telah menafkahkan sebahagian daripada harta
mereka..." (al-Nisa', 4:34)

Selama setahun ini, saya dapat mengenali sedikit sebanyak hati budi suami saya. Jika dikatakan saya seorang yang penyayang, dia lagi penyayang. Jika dikatakan saya seorang yang kemas, dia lagi kemas. Jika dikatakan saya seorang yang pandai memasak, suami saya adalah chef yang terbaik. Kadang-kadang saya memikirkan suatu hal itu seperti A tetapi apa yang suami saya nampak adalah seperti B. Inilah seperti yang dikatakan dalam buku bertajuk 'Men are from Mars, Women are from Venus'. Disebabkan perbezaan karakter ini, kadang-kadang timbul rasa pening kepala sikit apabila nak menerangkan kepada en.suami apa yang nak kita katakan tanpa mengecewakan hatinya. Adehh! 

Walau bagaimana pun, ada setitis harapan yang ingin saya titipkan daripada perkahwinan kami. Semoga ikatan perkahwinan ini akan berkekalan sehingga ke akhir hayat kami. Semoga ALLAH memberkati rumah tangga kami ini dengan memberikan sakinah, mawaddah, dan rahmah. Semoga kami dikurniakan zuriat keturunan yang soleh dan solehah. 

Sahabat saya di luar sana, doakan kebahagiaan kami dan semoga anda juga diberkati-NYA. Amiiin.


*p/s: TERIMA KASIH, suamiku. :)

Comments

Popular posts from this blog

BERNIAGA ITU SUNNAH NABI s.a.w

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani
Perniagaan merupakan sunnah nabi s.a.w. Terdapat juga sabda Nabi Muhammad s.a.w. bahawa 9/10 pendapatan datangnya daripada perniagaan.
Rasulullah s.a.w. pernah bersabda dalam satu hadis bermaksud: "9/10 rezeki itu adalah datang daripada perniagaan." (Hadis riwayat Tirmizi).
Aktiviti perniagaan bukan sahaja melibatkan perkara jual beli barang fizikal. Malah ia juga melibatkan seluruh aspek kehidupan kita dari segi pembinaan sahsiah diri (bersikap jujur, adil, toleransi, dan sebagainya semasa berniaga), membina ukhuwwah (jaringan pemasaran-marketing), dan menjadi seorang peniaga yang kreatif supaya perniagaan itu kekal.
Dan hari ini melalui perniagaan, saya menerima satu kemanisan iman apabila seorang pelanggan (customer) menyatakan arwah ibunya sangat menghargai hadiah yang diberikan olehnya. Arwah ibunya memakai telekung yang dihadiahkan olehnya sehingga ke titisan nyawa terakhir. p/s: Haa.. Dah alang-alang saya tulis ni,…

Resepi Nugget Ayam - Homemade

Nugget ialah makanan kegemaran saya.. Selalunya, saya akan beli nugget ayam keluaran Ayamas kalau singgah ke pasaraya. Nugget bukan saja menjadi kegemaran kanak-kanak, orang dewasa (macam saya ni...) pun suka jugak, kan? hehe. Meh saya kongsikan resepi mudah membuat nugget ayam. Resepi ni diambil daripada blog Chena Chenis. Nugget buatan sendiri semestinya selamat, bersih dan dijamin halal.. :) 
Bahan-Bahan:
isi ayam (400gm)4 sudu besar mayonisSedikit garam1 sudu kecil lada sulah2 sudu besar tepung gandumSerbuk rotiSebiji telurCara-caranya: Blend atau kisar isi ayam sampai hancur.Kemudian masukkan bahan-bahan kecuali telur dan serbuk roti.Gaul sampai sebati.bentukkan mengikut citarasa masing-masing.Celup ke dalam telur dan golekkan di atas serbuk roti.Panaskan minyak dan goreng. Inilah hasilnya selepas di goreng. 
Selamat mencuba! 

AMANAT RASULULLAH S.A.W

Wahai manusia dengarlah baik-baik apa yang hendak ku katakan !!! Aku tidak mengetahui apakah aku dapat bertemu lagi dengan kamu semua selepas tahun ini. Oleh itu dengarlah dengan teliti kata-kataku ini dan sampaikanlah ia kepada orang-orang yang tidak dapat hadir di sini pada hari ini

Wahai manusia, sepertimana kamu menganggap bulan ini dan kota ini sebagai suci maka anggaplah jiwa dan harta setiap orang Muslim sebagai amanah suci. Kembalikan harta yang diamanahkan kepada kamu kepada pemiliknya yang berhak

Janganlah kamu sakiti sesiapapun agar orang lain tidak menyakiti kamu pula. Ingatlah bahwa sesungguhnya kamu akan menemui Tuhan kamu dan Dia pasti akan membuat perhitungan atas segala amalan kamu. Allah telah mengharamkan riba', oleh itu segala urusan yang melibatkan riba' hendaklah dibatalkan mulai sekarang.

Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara-perkara besar maka berjaga-jagalah supaya kamu tida…