03 October 2009

KEMATIAN ITU PASTI


"Tu lahh... kawan-kawan selalu kata dia memang
bawak laju..."


Kalau tidak silap saya itu lah kata-kata yang diungkapkan oleh sebuah iklan dalam televisyen berkenaan kemalangan jalan raya. Tetapi, jangan salah sangka pula. Dialog di atas tiada kena mengena dengan perkara yang akan saya sebutkan ini.

Saya mendapat mesej daripada sahabat bernama Syafawati Abd. Rahman (PICU members) berkenaan kematian adik bongsunya akibat kemalangan jalan raya. Hari Jumaat bersamaan 02 Oktober 2009. Seperti yang diceritakan oleh ibu dan kakaknya, mangsa pergi beraya di rumah cikgunya bersama rakan-rakan dan seterusya dalam perjalanan ke masjid untuk menunaikan solat Jumaat. Sama-samalah kita sedekahkan Al-Fatihah kepada adiknya.


Kesimpulan yang saya boleh buat daripada kisah ini untuk peringatan bersama:


# Setiap yang bernyawa pasti akan menemui kematian. (Al-Anbiya'; ayat 35)

# Semasa keluar rumah, betulkan niat. Pasang niat dalam hati untuk membuat kebaikan. Semoga kita mati dalam keadaan husnul khatimah (baik).


# Sentiasalah bergaul dengan orang yang 'alim dalam agama atau pun sentiasa berusaha untuk meningkatkan dan menambahkan ilmu pengetahuan dalam agama.
Ibu kepada Mohd. Syahir (adik kepada Syafawati) ada mengatakan bahawa semasa kematian anaknya, ramai di kalangan sahabat dan guru yang datang menjenguknya semasa di hospital dan mereka melakukan solat jenazah untuknya. Tidak cukup dengan itu, ramai juga yang turut hadir semasa melihat jenazah dikebumikan dan sekali lagi melaksanakan solat di situ. Masya-ALLAH. Beruntungnya, kerana orang mendoakan kebaikan untuk diri.

Semasa malaikat maut datang menyapa, semua benda akan ditinggalkan kecuali 3 perkara:

1. ilmu yang dimanfaatkan
2. sedekah jariah yang diamalkan

3. doa daripada anak yang soleh


Kita hanya membawa bekalan amal yang dilakukan semasa hidup di muka bumi.

Jika banyak amalan kebaikan, maka insyaALLAH mudahlah urusan di alam kubur itu.

Jika banyak dosa yang dilakukan, maka azab daripada ALLAH sedia menanti. Sesungguhnya azab api neraka itu amat pedih.
~ Surah Al-Anbiya', ayat 35: "Setiap yang bernyawa akan merasakan mati..."


Berita penuh: klik di sini...



No comments:

SALAM MA'AL HIJRAH 1433

بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمة الله وبركاته Salam Ma'al Hijrah 1443 Tahun baru, azam baru. Sabda Rasulullah s.a.w.: "Seb...