27 July 2010

GURU JUTAWAN AKHIRAT

In The Name of ALLAH, The Most Gracious, The Most Merciful

"Guru Jutawan Akhirat"...
Pada 24 Julai, Sabtu bertempat di salah sebuah sekolah di Alor Star saya bersama dengan mentor saya: Puan Faridah Ibrahim a.k.a. 'madam' telah menghadirkan diri ke sebuah seminar untuk guru-guru. Seminar tersebut telah berjaya mengulas sebuah buku yang boleh dikatakan terbaik untuk dibaca oleh semua lapisan masyarakat terutamanya guru. Buku tersebut bertajuk "Guru Jutawan Akhirat". Buku ini merupakan nukilan Tn. Hj. Shopuan Anuar B. Hj. Ahmad, Penolong Pengarah Kanan Pengurusan Dakwah, Sektor Pendidikan Islam, Jabatan Pelajaran Selangor. Beliau merupakan seorang yang mempunyai pengalaman luas dalam bidang pendidikan.

Setiap insan perlu belajar atau menuntut ilmu. Tujuan belajar adalah untuk menghilangkan kejahilan. Hadith Nabi s.a.w. juga ada menyebut apabila mati anak Adam, semua perkara akan ditinggalkan kecuali 3 benda: 1. ilmu yang dimanfaatkan 2. sedekah jariah 3. doa daripada anak yang soleh.

Jadi di sini kita dapat lihat betapa pentingnya ilmu. Mengapa Iqra' dijadikan ayat pertama kepada kita sebagai umat Islam? Kenapa ALLAH tidak menurunkan surah Al-Ikhlas sebagai surah pertama? Bukankah surah itu menyatakan berkenaan ketauhidan kita kepada Pencipta kita, ALLAH?

  1. Katakanlah (wahai Muhammad): (Tuhanku) ialah Allah Yang Maha Esa.
  2. Sesungguhnya Allah kekal.
  3. Dia tiada beranak dan Dia pula tidak diperanakkan
  4. Dan tidak ada sesiapapun yang serupa denganNya.
Maka, ada maksud tersirat suruhan ALLAH supaya kita membaca (iqra'). Membaca bukan sekadar membaca tetapi membaca dengan nama ALLAH.

"Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makhluk)"... Al-Alaq: 1

Entry saya ini bukanlah ditujukan kepda guru semata-mata tetapi kepada semua insan. Kita adalah guru. Mungkin bukan guru berdasarkan kelayakan sijil atau ijazah tetapi guru di belakang tabir. Kita ada lah guru untuk diri sendiri, ibu bapa juga adalah guru, kawan-kawan juga adalah guru, semua orang adalah guru untuk dirinya sendiri.

Tugas seorang guru tidaklah cukup sekadar mengajar akademik semata-mata tetapi guru juga perlu meniupkan ruh dalam setiap ilmu yang diajarkan. Misalnya: seorang guru matematik mengajar subjek kira-kira kepada pelajar-pelajarnya. 2+2=4. Hasilnya tidak akan menjadi 5,7, dan 11 (kecuali dengan kuasa ALLAH). Maka, apabila meningkat dewasa, pelajar pun terlibat dalam dunia pekerjaan, menjadi seorang jurutera. Dalam bekerja, kita telah dididik supaya bekerja dengan ikhlas, membuat hitungan dengan betul, kerana setiap perbuatan akan dihisab. Ingatlah, walau sebesar zarah sekalipun amalan kita akan dihisab oleh ALLAH tidak kira ia merupakan amalan kebaikan atau kejahatan (al-zalzalah; ayat 7).

Guru perlu menghubungkan ilmu dengan Tuhan. Setiap huruf dan patah perkataan yang diajar akan menjadi nur (cahaya) di akhirat. InsyaALLAH. Maka, pepatah 'Guru Ibarat Lilin' perlu diubah kepada 'Guru Ibarat Matahari'. Lilin akan membakar dan terus membakar dirinya sedangkan matahari akan menerangi dan terus menerangi alam serta memberi manfaat kepada makhluk yang lain. Demikian pendapat daripada Tn. Hj. Shopuan.

Menurut Imam Al-Ghazali, guru boleh dikategorikan kepada:
1. mudarris --> guru/ orang yang mengajar. hanya melibatkan pengajaran dan pembelajara sahaja (P&P).
2. mu'allim --> orang yang berilmu. guru perlu menguasai bidang yang diajar itu.
3. mu'addib --> orang yang mendidik adab. mengajar pelajar berakhlak dan nilai-nilai murni.

Tambahan daripada penulis buku:-
4. murabbi --> orang yang mendidik atau mentarbiyah. guru membangunkan minda dan jiwa pelajarnya daripada kurang sempurna kepada lebih sempurna.
5. mursyid --> guru yang memulihkan. maksudnya guru berperanan memulihkan pelajar-pelajar dengan menyemai sifat mahmudah serta membuang sifat mazmumah.
6. al-walid --> ertinya ibubapa. guru perlu menyayangi pelajar seperti anak sendiri.
7. dai'e --> pendakwah. guru perlu mengajak anak didiknya menjadi orang baik, mencintai amalan kebaikan. (Cakap dalam hati, "Saya budak baik, saya suka buat baik, Tuhan suka dengan orang yang buat baik) (*_*)

Sebuah syair daripada Imam Syafie:~
Saudaraku, kamu tidak akan menguasai sesuatu ilmu itu kecuali dengan 6 perkara:-
1. cerdik
2. haloba- berasa tamak untuk menguasai ilmu. berumba-lumba dalam manuntut ilmu.
3. bersungguh-sungguh
4. ada kemampuan/ perbelanjaan
5. dampingi guru
6. masa yang panjang- belajar dan terus belajar sehingga ke liang lahad

Guru juga umpama menghuni rumah kaca. Rupa diri dalam seperti akhlak mahmudah manakala rupa diri luar seperti penampilan yang menjadi perhatian. Maka, guru juga perlulah menjaga etika berpakaian ke tempat kerja.

Kesimpulannya, tugas seorang guru merupakan tugas yang mulia. Guru-guru patut berasa 'izzah dengan tanggungjawab yang terpikul di bahu mereka. Mereka bukan sekadar mengajar tetapi perlu meniupkan ruh dalam setiup ilmu yang diberikan, meniupkan ruh mengenal Tuhan kepada anak didik.

~ "Kami rela dimarah daripada tidak diberi perhatian"
~ Tegur-menegur itu amalan baik, yang tidak baiknya jika yang ditegur itu tegar dan yang menegur pula kasar.
~ Bekerja kerana ALLAH tidak rugi sama sekali. Ianya pasti dibayar. Pokok pangkalnya, ikhlaskan hati bekerja kerana ALLAH.

Wallahu'alam...

No comments:

SALAM MA'AL HIJRAH 1433

بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمة الله وبركاته Salam Ma'al Hijrah 1443 Tahun baru, azam baru. Sabda Rasulullah s.a.w.: "Seb...