Skip to main content

GURU JUTAWAN AKHIRAT

In The Name of ALLAH, The Most Gracious, The Most Merciful

"Guru Jutawan Akhirat"...
Pada 24 Julai, Sabtu bertempat di salah sebuah sekolah di Alor Star saya bersama dengan mentor saya: Puan Faridah Ibrahim a.k.a. 'madam' telah menghadirkan diri ke sebuah seminar untuk guru-guru. Seminar tersebut telah berjaya mengulas sebuah buku yang boleh dikatakan terbaik untuk dibaca oleh semua lapisan masyarakat terutamanya guru. Buku tersebut bertajuk "Guru Jutawan Akhirat". Buku ini merupakan nukilan Tn. Hj. Shopuan Anuar B. Hj. Ahmad, Penolong Pengarah Kanan Pengurusan Dakwah, Sektor Pendidikan Islam, Jabatan Pelajaran Selangor. Beliau merupakan seorang yang mempunyai pengalaman luas dalam bidang pendidikan.

Setiap insan perlu belajar atau menuntut ilmu. Tujuan belajar adalah untuk menghilangkan kejahilan. Hadith Nabi s.a.w. juga ada menyebut apabila mati anak Adam, semua perkara akan ditinggalkan kecuali 3 benda: 1. ilmu yang dimanfaatkan 2. sedekah jariah 3. doa daripada anak yang soleh.

Jadi di sini kita dapat lihat betapa pentingnya ilmu. Mengapa Iqra' dijadikan ayat pertama kepada kita sebagai umat Islam? Kenapa ALLAH tidak menurunkan surah Al-Ikhlas sebagai surah pertama? Bukankah surah itu menyatakan berkenaan ketauhidan kita kepada Pencipta kita, ALLAH?

  1. Katakanlah (wahai Muhammad): (Tuhanku) ialah Allah Yang Maha Esa.
  2. Sesungguhnya Allah kekal.
  3. Dia tiada beranak dan Dia pula tidak diperanakkan
  4. Dan tidak ada sesiapapun yang serupa denganNya.
Maka, ada maksud tersirat suruhan ALLAH supaya kita membaca (iqra'). Membaca bukan sekadar membaca tetapi membaca dengan nama ALLAH.

"Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makhluk)"... Al-Alaq: 1

Entry saya ini bukanlah ditujukan kepda guru semata-mata tetapi kepada semua insan. Kita adalah guru. Mungkin bukan guru berdasarkan kelayakan sijil atau ijazah tetapi guru di belakang tabir. Kita ada lah guru untuk diri sendiri, ibu bapa juga adalah guru, kawan-kawan juga adalah guru, semua orang adalah guru untuk dirinya sendiri.

Tugas seorang guru tidaklah cukup sekadar mengajar akademik semata-mata tetapi guru juga perlu meniupkan ruh dalam setiap ilmu yang diajarkan. Misalnya: seorang guru matematik mengajar subjek kira-kira kepada pelajar-pelajarnya. 2+2=4. Hasilnya tidak akan menjadi 5,7, dan 11 (kecuali dengan kuasa ALLAH). Maka, apabila meningkat dewasa, pelajar pun terlibat dalam dunia pekerjaan, menjadi seorang jurutera. Dalam bekerja, kita telah dididik supaya bekerja dengan ikhlas, membuat hitungan dengan betul, kerana setiap perbuatan akan dihisab. Ingatlah, walau sebesar zarah sekalipun amalan kita akan dihisab oleh ALLAH tidak kira ia merupakan amalan kebaikan atau kejahatan (al-zalzalah; ayat 7).

Guru perlu menghubungkan ilmu dengan Tuhan. Setiap huruf dan patah perkataan yang diajar akan menjadi nur (cahaya) di akhirat. InsyaALLAH. Maka, pepatah 'Guru Ibarat Lilin' perlu diubah kepada 'Guru Ibarat Matahari'. Lilin akan membakar dan terus membakar dirinya sedangkan matahari akan menerangi dan terus menerangi alam serta memberi manfaat kepada makhluk yang lain. Demikian pendapat daripada Tn. Hj. Shopuan.

Menurut Imam Al-Ghazali, guru boleh dikategorikan kepada:
1. mudarris --> guru/ orang yang mengajar. hanya melibatkan pengajaran dan pembelajara sahaja (P&P).
2. mu'allim --> orang yang berilmu. guru perlu menguasai bidang yang diajar itu.
3. mu'addib --> orang yang mendidik adab. mengajar pelajar berakhlak dan nilai-nilai murni.

Tambahan daripada penulis buku:-
4. murabbi --> orang yang mendidik atau mentarbiyah. guru membangunkan minda dan jiwa pelajarnya daripada kurang sempurna kepada lebih sempurna.
5. mursyid --> guru yang memulihkan. maksudnya guru berperanan memulihkan pelajar-pelajar dengan menyemai sifat mahmudah serta membuang sifat mazmumah.
6. al-walid --> ertinya ibubapa. guru perlu menyayangi pelajar seperti anak sendiri.
7. dai'e --> pendakwah. guru perlu mengajak anak didiknya menjadi orang baik, mencintai amalan kebaikan. (Cakap dalam hati, "Saya budak baik, saya suka buat baik, Tuhan suka dengan orang yang buat baik) (*_*)

Sebuah syair daripada Imam Syafie:~
Saudaraku, kamu tidak akan menguasai sesuatu ilmu itu kecuali dengan 6 perkara:-
1. cerdik
2. haloba- berasa tamak untuk menguasai ilmu. berumba-lumba dalam manuntut ilmu.
3. bersungguh-sungguh
4. ada kemampuan/ perbelanjaan
5. dampingi guru
6. masa yang panjang- belajar dan terus belajar sehingga ke liang lahad

Guru juga umpama menghuni rumah kaca. Rupa diri dalam seperti akhlak mahmudah manakala rupa diri luar seperti penampilan yang menjadi perhatian. Maka, guru juga perlulah menjaga etika berpakaian ke tempat kerja.

Kesimpulannya, tugas seorang guru merupakan tugas yang mulia. Guru-guru patut berasa 'izzah dengan tanggungjawab yang terpikul di bahu mereka. Mereka bukan sekadar mengajar tetapi perlu meniupkan ruh dalam setiup ilmu yang diberikan, meniupkan ruh mengenal Tuhan kepada anak didik.

~ "Kami rela dimarah daripada tidak diberi perhatian"
~ Tegur-menegur itu amalan baik, yang tidak baiknya jika yang ditegur itu tegar dan yang menegur pula kasar.
~ Bekerja kerana ALLAH tidak rugi sama sekali. Ianya pasti dibayar. Pokok pangkalnya, ikhlaskan hati bekerja kerana ALLAH.

Wallahu'alam...

Comments

Popular posts from this blog

BERNIAGA ITU SUNNAH NABI s.a.w

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani
Perniagaan merupakan sunnah nabi s.a.w. Terdapat juga sabda Nabi Muhammad s.a.w. bahawa 9/10 pendapatan datangnya daripada perniagaan.
Rasulullah s.a.w. pernah bersabda dalam satu hadis bermaksud: "9/10 rezeki itu adalah datang daripada perniagaan." (Hadis riwayat Tirmizi).
Aktiviti perniagaan bukan sahaja melibatkan perkara jual beli barang fizikal. Malah ia juga melibatkan seluruh aspek kehidupan kita dari segi pembinaan sahsiah diri (bersikap jujur, adil, toleransi, dan sebagainya semasa berniaga), membina ukhuwwah (jaringan pemasaran-marketing), dan menjadi seorang peniaga yang kreatif supaya perniagaan itu kekal.
Dan hari ini melalui perniagaan, saya menerima satu kemanisan iman apabila seorang pelanggan (customer) menyatakan arwah ibunya sangat menghargai hadiah yang diberikan olehnya. Arwah ibunya memakai telekung yang dihadiahkan olehnya sehingga ke titisan nyawa terakhir. p/s: Haa.. Dah alang-alang saya tulis ni,…

Resepi Nugget Ayam - Homemade

Nugget ialah makanan kegemaran saya.. Selalunya, saya akan beli nugget ayam keluaran Ayamas kalau singgah ke pasaraya. Nugget bukan saja menjadi kegemaran kanak-kanak, orang dewasa (macam saya ni...) pun suka jugak, kan? hehe. Meh saya kongsikan resepi mudah membuat nugget ayam. Resepi ni diambil daripada blog Chena Chenis. Nugget buatan sendiri semestinya selamat, bersih dan dijamin halal.. :) 
Bahan-Bahan:
isi ayam (400gm)4 sudu besar mayonisSedikit garam1 sudu kecil lada sulah2 sudu besar tepung gandumSerbuk rotiSebiji telurCara-caranya: Blend atau kisar isi ayam sampai hancur.Kemudian masukkan bahan-bahan kecuali telur dan serbuk roti.Gaul sampai sebati.bentukkan mengikut citarasa masing-masing.Celup ke dalam telur dan golekkan di atas serbuk roti.Panaskan minyak dan goreng. Inilah hasilnya selepas di goreng. 
Selamat mencuba! 

AMANAT RASULULLAH S.A.W

Wahai manusia dengarlah baik-baik apa yang hendak ku katakan !!! Aku tidak mengetahui apakah aku dapat bertemu lagi dengan kamu semua selepas tahun ini. Oleh itu dengarlah dengan teliti kata-kataku ini dan sampaikanlah ia kepada orang-orang yang tidak dapat hadir di sini pada hari ini

Wahai manusia, sepertimana kamu menganggap bulan ini dan kota ini sebagai suci maka anggaplah jiwa dan harta setiap orang Muslim sebagai amanah suci. Kembalikan harta yang diamanahkan kepada kamu kepada pemiliknya yang berhak

Janganlah kamu sakiti sesiapapun agar orang lain tidak menyakiti kamu pula. Ingatlah bahwa sesungguhnya kamu akan menemui Tuhan kamu dan Dia pasti akan membuat perhitungan atas segala amalan kamu. Allah telah mengharamkan riba', oleh itu segala urusan yang melibatkan riba' hendaklah dibatalkan mulai sekarang.

Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara-perkara besar maka berjaga-jagalah supaya kamu tida…