Skip to main content

SALAM RAMADHAN

Dengan Nama ALLAH yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang


Hari ni dah masuk hari ke 4 seluruh umat Islam menunaikan Rukun Islam ke 3, yakni berpuasa di bulan Ramadhan. Maka banyak mana persediaan sudah dilakukan? Sama-sama kita lakukan checklist antara amalan sunat yang boleh diamalkan pada bulan Ramadhan:

- solat tarawih. Setiap hari, kadang-kadang atau tidak pernah lakukan?
- membaca Al-Quran. Sudah berjaya menghabiskan satu juzuk sehari di bulan Ramadhan? Moga-moga pada penghujung bulan Ramadhan nanti kita bisa mengkhatam Al-Quran. InsyaALLAH.
- bersahur. Ruginya kalau kita sering meninggalkan sahur kerana sahur itu yang membezakan puasa seorang Muslim dangan kaum yang lain.
- solat sunat lain. Dampingi Ramadhan dengan solat-solat sunat lain seperti solat hajat, solat taubat, solat dhuha, solat istikharah. Ini kerana Ramadhan ialah bulan untuk umat Islam. ALLAH menjanjikan seribu satu rahmat kepada hambaNYA. Maka mintalah kepada ALLAH, bermunajatlah kepadaNYA. Sedarlah bahawa kita adalah hamba yang sangat memerlukan pertolongan dan perhatian daripada ALLAH. ALLAH suka kepada hambaNYA yang meninta-minta kepadaNYA. Disepertiga malam, bangunlah menunaikan solat tahajud sebagai tanda lemahnya kita di hadapan Al-Khalik. ALLAH Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.
- bersedekah. Untungnya kita dilahirkan sebagai seorang muslim. ALLAH kurniakan satu bulan khusus untuk umat Islam menambahkan amalan. Rajin-rajinlah bersedekah, berilah setakat termampu moga-moga ianya menjadi penolong kita daripada menjadi bahan bakar api neraka akhirat kelak.
- berzikir. Banyakkan berzikir mengingati ALLAH. Sesungguhnya dengan mengingati ALLAH, hati akan menjadi tenang.

Maka, sama-sama kita jayakan karnival ibadah yang diberikan oleh ALLAH ini. Ayuh, kita rebut ganjaran istimewa yang dijanjikan oleh ALLAH. Ayuh, kita cari malam Lailatul Qadar, malam yang labih baik daripada seribu bulan (Al-Qadr, ayat 3).

Pada kesempatan ini saya ingin mengucapkan selamat berpuasa kepada seluruh umat Islam. Semoga puasa kali ini lebih baik daripada tahun-tahun sebelumnya. Semoga kita diberi kesempatan menunaikan puasa hingga ke akhir Ramadhan 1431H dan tahun-tahun mendatang. InsyaALLAH. Ampun dan maaf saya hulurkan untuk lisan yang terlanjur, janji yang terabai, hati yang berprasangka, dan sikap yang menyakitkan kepada insan-insan yang mengenali diri serba dhaif ini.

Semoga kita berjaya di dunia dan di akhirat hendaknya.

Salam Ramadhan~ (^_~)

* 1 Ramadhan 1431H bersamaan 11 Ogos 2010, saya dapat seorang anak buah lelaki. Nama diberi Luqman Hadi, permata hati kedua kepada Mohd Rodzi dan Siti Nooraihan. Alhamdulillah. Sekarang Hakimi dah ada 'geng' untuk bermain. =)

Comments

Popular posts from this blog

BERNIAGA ITU SUNNAH NABI s.a.w

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani
Perniagaan merupakan sunnah nabi s.a.w. Terdapat juga sabda Nabi Muhammad s.a.w. bahawa 9/10 pendapatan datangnya daripada perniagaan.
Rasulullah s.a.w. pernah bersabda dalam satu hadis bermaksud: "9/10 rezeki itu adalah datang daripada perniagaan." (Hadis riwayat Tirmizi).
Aktiviti perniagaan bukan sahaja melibatkan perkara jual beli barang fizikal. Malah ia juga melibatkan seluruh aspek kehidupan kita dari segi pembinaan sahsiah diri (bersikap jujur, adil, toleransi, dan sebagainya semasa berniaga), membina ukhuwwah (jaringan pemasaran-marketing), dan menjadi seorang peniaga yang kreatif supaya perniagaan itu kekal.
Dan hari ini melalui perniagaan, saya menerima satu kemanisan iman apabila seorang pelanggan (customer) menyatakan arwah ibunya sangat menghargai hadiah yang diberikan olehnya. Arwah ibunya memakai telekung yang dihadiahkan olehnya sehingga ke titisan nyawa terakhir. p/s: Haa.. Dah alang-alang saya tulis ni,…

Resepi Nugget Ayam - Homemade

Nugget ialah makanan kegemaran saya.. Selalunya, saya akan beli nugget ayam keluaran Ayamas kalau singgah ke pasaraya. Nugget bukan saja menjadi kegemaran kanak-kanak, orang dewasa (macam saya ni...) pun suka jugak, kan? hehe. Meh saya kongsikan resepi mudah membuat nugget ayam. Resepi ni diambil daripada blog Chena Chenis. Nugget buatan sendiri semestinya selamat, bersih dan dijamin halal.. :) 
Bahan-Bahan:
isi ayam (400gm)4 sudu besar mayonisSedikit garam1 sudu kecil lada sulah2 sudu besar tepung gandumSerbuk rotiSebiji telurCara-caranya: Blend atau kisar isi ayam sampai hancur.Kemudian masukkan bahan-bahan kecuali telur dan serbuk roti.Gaul sampai sebati.bentukkan mengikut citarasa masing-masing.Celup ke dalam telur dan golekkan di atas serbuk roti.Panaskan minyak dan goreng. Inilah hasilnya selepas di goreng. 
Selamat mencuba! 

Resepi Pau Mawar

Resepi Pau Mawar
******************500g tepung pau jenama baker choice
7g double action baking powder
45g shortening
7g mauripan
3 sudu gula pasir
2 sudu besar susu pekat manis
1 sudu teh  garam halus
10 oz air biasa 235 g
10 g cream super Inti
*******
Kaya
Kaya pandan
Kacang merahCara membuat:1. Ayak tepung pau dgn double action..
2. Kemudian gaulkn shortening dan tepung menjadi serbuk roti
3. Satukan air, gula, dan susu. Larutkan. Biarkan berbuih...dalam 10 minit
4. Campurkan garam dan kacau hingga sebati.
5. Masukan air dalam tepung dan uli hingga jadi doh. Sapukan cream super pada doh....
6. Bahagi kepada 4 bahagian dan warnakan.
Uli doh licin n lembut dalam 1/2 jam kalau guna tgn.. kalau mixer dlm 10 minit @ pastikan doh sekata warnanya.
7. Timbang setiap doh 15 g dsn inti kacang 9g***Kukus hendak lah dijerang dahulu sebelum membuat pau..kalau nak pau kita wangi masa jerang, kukusan tu dicampurkan dengan 10 helai daun pandan...
Baru kukus ye...nanti puan2 semua mesti rasa…