18 September 2011

RASA MACAM...

Bila ada terlalu banyak kerja, rasa macam nak jadi budak-budak kecil semula. Rasa macam best je. Kanak-kanak tak perlu fikir banyak. Bangun pagi, ibu sediakan makanan, main-main dengan kawan dengan hati yang gembira. Malam pula dah mengantuk terus tidur. Esok rutin seperti biasa, main-main lagi.

Kalau dah dewasa ni, kena berfikir banyak. Kerja, kerja, kerja. Yang sudah berkahwin, fikir pasal anak, kena cari duit untuk membesarkan anak dan macam-macam lagi lah. Kalau nak stay jadi kanak-kanak saja boleh tak? Jawabnya mestilah tak boleh kan.

Tujuan manusia hidup di muka bumi ni ada sebab musababnya. ALLAH tak ciptakan kita dengan sia-sia. Memang dunia ni ALLAH cipta penuh dengan onak dan duri. Dalam Al-Quran pun ALLAH kata dunia ini hanyalah permainan. Akhirat itu kehidupan yang abadi. Memang hidup di dunia ni susah sebab ALLAH nak bagi kesenangan di akhirat kelak.

Orang yang berusaha melawan arus akan berjaya. Orang yang berenang tu kan sering melawan arus. Lawan punya lawan hingga sampai ke daratan.

Kalau duduk di takuk lama, sampai bila pun takkan maju. So, challenge yourself!

No comments: