Skip to main content

MY WISH...


Kata-kata dia:

Saya berdoa agar segala kebaikan yang ada pada diri saya ini dikembalikan pada ALLAH. Maksudnya setiap pujian atau anugerah yang saya terima ini sebenarnya milik ALLAH.
Tiada satu pun tersemat atau tersimpan dalam diri saya.
Saya nak elak dan minta dijauhkan daripada memiliki sifat-sifat mazmumah seperti itu.
"Dosa besar itu ialah syirik, iaitu menyembah selain daripada ALLAH. Syirik kecil itu pula ialah riak". Saya memohon keampunan daripada Al-Khaliq kerana saya manusia biasa yang tidak terlepas daripada dosa-dosa.

Saya yakin, setiap kebaikan yang ada pada diri saya ini hasil daripada berkat doa orang-orang di sekeliling saya. Doa daripada ibu bapa saya, guru-guru, sahabat handai, anak-anak murid, dan masyarakat sekeliling. Maka, mengapa saya harus mendabik dada dan menyombong diri? Andaikata saya memperoleh sesuatu kebaikan, saya harus panjatkan setinggi-tinggi kesyukuran kepada ALLAH, dan doa ibu itu amat mujarab untuk ALLAH makbulkan. Terima kasih, mak. ;)

Ya ALLAH, ampun dosa-dosa kedua ibu bapaku, dosa guru-guruku, dosa adik beradikku, dosa sahabat handaiku, serta ampunkan dosa muslimin dan muslimat sekalian.
Ya ALLAH, janganlah ENGKAU pesongkan hati kami setelah ENGKAU memberikan rahmat.
Ya ALLAH, istiqamahkanlah kami atas jalan kebaikan dan amalan-amalan soleh.
Ya ALLAH, pasakkanlah di hati kami supaya mencari redha dan maghfirah dari-MU.
Ya ALLAH, semoga kami mati dalam keadaan beriman kepada-MU.

*Berada di kalangan mereka yang suka memberi, menjadikan saya juga seorang yang gigih untuk memberi yang terbaik. Memberi apa yang saya ada, kerana nikmat itu datangnya daripada ALLAH. ALLAHURABBI.

Comments

Popular posts from this blog

BERNIAGA ITU SUNNAH NABI s.a.w

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani
Perniagaan merupakan sunnah nabi s.a.w. Terdapat juga sabda Nabi Muhammad s.a.w. bahawa 9/10 pendapatan datangnya daripada perniagaan.
Rasulullah s.a.w. pernah bersabda dalam satu hadis bermaksud: "9/10 rezeki itu adalah datang daripada perniagaan." (Hadis riwayat Tirmizi).
Aktiviti perniagaan bukan sahaja melibatkan perkara jual beli barang fizikal. Malah ia juga melibatkan seluruh aspek kehidupan kita dari segi pembinaan sahsiah diri (bersikap jujur, adil, toleransi, dan sebagainya semasa berniaga), membina ukhuwwah (jaringan pemasaran-marketing), dan menjadi seorang peniaga yang kreatif supaya perniagaan itu kekal.
Dan hari ini melalui perniagaan, saya menerima satu kemanisan iman apabila seorang pelanggan (customer) menyatakan arwah ibunya sangat menghargai hadiah yang diberikan olehnya. Arwah ibunya memakai telekung yang dihadiahkan olehnya sehingga ke titisan nyawa terakhir. p/s: Haa.. Dah alang-alang saya tulis ni,…

Resepi Nugget Ayam - Homemade

Nugget ialah makanan kegemaran saya.. Selalunya, saya akan beli nugget ayam keluaran Ayamas kalau singgah ke pasaraya. Nugget bukan saja menjadi kegemaran kanak-kanak, orang dewasa (macam saya ni...) pun suka jugak, kan? hehe. Meh saya kongsikan resepi mudah membuat nugget ayam. Resepi ni diambil daripada blog Chena Chenis. Nugget buatan sendiri semestinya selamat, bersih dan dijamin halal.. :) 
Bahan-Bahan:
isi ayam (400gm)4 sudu besar mayonisSedikit garam1 sudu kecil lada sulah2 sudu besar tepung gandumSerbuk rotiSebiji telurCara-caranya: Blend atau kisar isi ayam sampai hancur.Kemudian masukkan bahan-bahan kecuali telur dan serbuk roti.Gaul sampai sebati.bentukkan mengikut citarasa masing-masing.Celup ke dalam telur dan golekkan di atas serbuk roti.Panaskan minyak dan goreng. Inilah hasilnya selepas di goreng. 
Selamat mencuba! 

Resepi Pau Mawar

Resepi Pau Mawar
******************500g tepung pau jenama baker choice
7g double action baking powder
45g shortening
7g mauripan
3 sudu gula pasir
2 sudu besar susu pekat manis
1 sudu teh  garam halus
10 oz air biasa 235 g
10 g cream super Inti
*******
Kaya
Kaya pandan
Kacang merahCara membuat:1. Ayak tepung pau dgn double action..
2. Kemudian gaulkn shortening dan tepung menjadi serbuk roti
3. Satukan air, gula, dan susu. Larutkan. Biarkan berbuih...dalam 10 minit
4. Campurkan garam dan kacau hingga sebati.
5. Masukan air dalam tepung dan uli hingga jadi doh. Sapukan cream super pada doh....
6. Bahagi kepada 4 bahagian dan warnakan.
Uli doh licin n lembut dalam 1/2 jam kalau guna tgn.. kalau mixer dlm 10 minit @ pastikan doh sekata warnanya.
7. Timbang setiap doh 15 g dsn inti kacang 9g***Kukus hendak lah dijerang dahulu sebelum membuat pau..kalau nak pau kita wangi masa jerang, kukusan tu dicampurkan dengan 10 helai daun pandan...
Baru kukus ye...nanti puan2 semua mesti rasa…