Skip to main content

12 Makanan Yang Perlu Dielakkan Semasa Menyusu Bayi

1. Kopi

Apabila anda minum kopi atau teh, sebahagian kafein akan masuk ke dalam susu anda. Oleh kerana bayi tidak dapat mengeluarkan kafein daripada badannya secara efisen seperti seorang dewasa, kafein yang terkumpul banyak akan menyebabkan ia tidak selesa badan, meragam dan susah tidur. Cara penyelesaiannya adalah mengurangkan minuman yang berkafein (atau elakkan terus kalau boleh), jika anda minum 2-3 cawan kopi sehari, kurangkan kepada satu cawan sehari.

2. Coklat

Ramai orang menggemari coklat. Seperti kopi dan teh, coklat juga mengandungi kafein. Tetapi kandungan kafeinnya adalah lebih rendah daripada kopi. Jika anda mengesyaki coklat membuat bayi anda meragam, hentikan memakannya untuk beberapa hari. Jika anda nampak perubahan yang positif pada bayi anda, teruskan elak daripada memakannya atau kurangkan kuantitinya.

3. Buah-buahan sitrus

Di dalam buah-buahan sitrus seperti orange  dan lemon, terdapat bahan yang mungkin boleh memedihkan usus bayi. Ini akan menyebabkan bayi meragam, muak banyak dan juga terjadi ruam lampin. Jika anda rasa mengurangkan atau mengelakkan buah-buahan sitrus satu langkah yang baik demi kesejahteraan bayi anda, gantikan dengan makanan lain yang kaya dengan vitamin C dalam pemakanan anda seperti betik dan mangga.

4. Alkohol

Sebagai seorang Islam, kita tak minum alkohol. Tetapi ada baiknya kita mengetahui mengapa alkohol patut dielakkan oleh ibu yang menyusu sebagai ilmu tambahan. Jika seorang ibu minum alkohol dengan banyak, terdapat beberapa kesan sampingan yang mungkin muncul: mengantuk, lemah dan kenaikan berat badan yang tidak normal kepada bayi anda. Manakala kesannya kepada ibu pula adalah sukar untuk mencapai “let down reflex” di mana ia sangat penting dalam penyusuan. Orang yang minum alcohol untuk merasa relaks. Tetapi ada cara lain yang mungkin lebih baik daripada alcohol seperti minum teh kamomil atau mengurut.

5. Makanan pedas dan berempah

Setengah ibu boleh makan makanan pedas dan berempah dan tidak mendatangkan masalah kepada bayinya. Jika anda mendapati bayi anda kerap meragam dan tidak selesa perut, mungkin ada baiknya anda elakkan terus daripada memakannya.

6. Kacang

http://pumponthejob.com

Adakah anda atau ahli keluarga lain mempunyai alahan kepada makanan? Anda perlu berjaga-jaga sebelum memasukkan kacang ke dalam pemakanan anda. Jika anda memakan kacang dan bayi juga sensitif atau alah, anda mungkin perasan simtom seperti berikut: kemerahan, eczema dan hidung tersumbat

7. Makanan bergandum

Jika anda makan sandwich atau pasta sebelum menyusu bayi anda dan mengakibatkan bayi anda mendapat simtom berikut: menangis tidak berhenti, atau najis berdarah, ini mungkin menunjukkan bayi anda sensitif kepada makanan yang mengandungi gandum. Untuk memastikan itu adalah alahan, hindari makanan yang mengandungi gandum selama 2-3 minggu. Jika simtom yang terdapat pada  bayi anda mula menunjukkan tanda positif, anda mungkin perlu terus elakkan makanan bergandum.

8. Produk tenusu

Simtom alahan kepada produk tenusu (susu, yoghurt, ais krim) adalah seperti berikut: colic, muntah-muntah, susah tidur dan eczema. Jika produk tenusu menyebabkan anak anda mendapat simtom tersebut, elakkan produk tenusu selama 2-3 minggu untuk memastikan alahan terjadi disebabkan oleh produk tenusu.

9. Makanan laut / kerang

Pakar-pakar telah mendapati bahawa lebih kukuh sejarah keluarga terhadap alahan makanan tertentu, lebih besar risiko dan lebih awal bayi itu mungkin menunjukkan tanda-tanda. Dalam  erti kata lain, jika bapa anak anda mempunyai alahan kerang, tetapi anda tidak mempunyai masalah dengan udang dan udang, anda mungkin ingin mengelakkan kerang ketika penyusuan badan.

10. Telur

Alahan telur (biasanya kepada putih telur) adalah perkara biasa dalam kanak-kanak. Tetapi oleh kerana telur bersembunyi dalam pelbagai jenis makanan, dari roti dan makanan ringan, makanan untuk ais krim, ia mungkin sukar untuk menentukan sumbernya. Satu lagi taktik AdPintar300x250untuk penyusuan ibu-ibu yang mengesyaki anak mereka mempunyai alahan makanan adalah untuk mengelakkan semua makanan yang paling kerap memberi alahan sekaligus (bahan-bahan tenusu, soya, telur, gandum, kacang, dan kerang). Selepas dua minggu, setiap makanan alahan ditambah kembali satu demi satu, membenarkan sehingga empat hari di antara makanan berlainan untuk menilai kanak-kanak bagi ruam dan gejala-gejala lain.

11. Makanan berasaskan kacang soya

Ramai kanak-kanak yang alah terhadap produk tenusu (dairy intolerance) juga menunjukkan tanda-tanda alahan soya. Jika anda mengesyaki soya dalam diet anda menyebabkan masalah kepada bayi anda, periksa jenis soya yang anda makan. “Soy protein isolate“, soya yang diproses ditemui dalam protein shake dan banyak makanan lain, mungkin lebih cenderung untuk mencetuskan alahan kepada anak anda. Sebaliknya makanan seperti sup miso dan tempeh, boleh diterima oleh bayi anda tanpa banyak masalah.

12. Peppermint (Pudina)

Anda suka teh pudina? Malangnya, sebatian tertentu dalam herba ini boleh mengurangkan bekalan susu anda, terutamanya jika anda minum beberapa cawan sehari, menurut pakar herba (“peppermint tea” sering digunakan sebagai ubat holistik bagi membantu memberhentikan pengeluaran susu badan jika anak anda sudah bercerai susu secara muktamad).

Jadi apa yang anda boleh minum? Cuba secawan teh “chamomile”. Sebatian dalam “chamomile” yang masuk ke dalam susu anda mungkin mempunyai kesan yang menenangkan bayi anda dan juga anda! Gula-gula pudina dan ubat batuk menthol juga hendaklah digunakan secara sederhana kerana kedua-duanya mengandungi minyak peppermint yang pekat.

Moga entri saya dapat dijadikan sebagai panduan untuk ibu-ibu semua dalam penjagaan makanan masing-masing demi kebaikan anak-anak kita.

Kredit: FB Nur Afiqah

Comments

Popular posts from this blog

BERNIAGA ITU SUNNAH NABI s.a.w

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani
Perniagaan merupakan sunnah nabi s.a.w. Terdapat juga sabda Nabi Muhammad s.a.w. bahawa 9/10 pendapatan datangnya daripada perniagaan.
Rasulullah s.a.w. pernah bersabda dalam satu hadis bermaksud: "9/10 rezeki itu adalah datang daripada perniagaan." (Hadis riwayat Tirmizi).
Aktiviti perniagaan bukan sahaja melibatkan perkara jual beli barang fizikal. Malah ia juga melibatkan seluruh aspek kehidupan kita dari segi pembinaan sahsiah diri (bersikap jujur, adil, toleransi, dan sebagainya semasa berniaga), membina ukhuwwah (jaringan pemasaran-marketing), dan menjadi seorang peniaga yang kreatif supaya perniagaan itu kekal.
Dan hari ini melalui perniagaan, saya menerima satu kemanisan iman apabila seorang pelanggan (customer) menyatakan arwah ibunya sangat menghargai hadiah yang diberikan olehnya. Arwah ibunya memakai telekung yang dihadiahkan olehnya sehingga ke titisan nyawa terakhir. p/s: Haa.. Dah alang-alang saya tulis ni,…

Resepi Nugget Ayam - Homemade

Nugget ialah makanan kegemaran saya.. Selalunya, saya akan beli nugget ayam keluaran Ayamas kalau singgah ke pasaraya. Nugget bukan saja menjadi kegemaran kanak-kanak, orang dewasa (macam saya ni...) pun suka jugak, kan? hehe. Meh saya kongsikan resepi mudah membuat nugget ayam. Resepi ni diambil daripada blog Chena Chenis. Nugget buatan sendiri semestinya selamat, bersih dan dijamin halal.. :) 
Bahan-Bahan:
isi ayam (400gm)4 sudu besar mayonisSedikit garam1 sudu kecil lada sulah2 sudu besar tepung gandumSerbuk rotiSebiji telurCara-caranya: Blend atau kisar isi ayam sampai hancur.Kemudian masukkan bahan-bahan kecuali telur dan serbuk roti.Gaul sampai sebati.bentukkan mengikut citarasa masing-masing.Celup ke dalam telur dan golekkan di atas serbuk roti.Panaskan minyak dan goreng. Inilah hasilnya selepas di goreng. 
Selamat mencuba! 

AMANAT RASULULLAH S.A.W

Wahai manusia dengarlah baik-baik apa yang hendak ku katakan !!! Aku tidak mengetahui apakah aku dapat bertemu lagi dengan kamu semua selepas tahun ini. Oleh itu dengarlah dengan teliti kata-kataku ini dan sampaikanlah ia kepada orang-orang yang tidak dapat hadir di sini pada hari ini

Wahai manusia, sepertimana kamu menganggap bulan ini dan kota ini sebagai suci maka anggaplah jiwa dan harta setiap orang Muslim sebagai amanah suci. Kembalikan harta yang diamanahkan kepada kamu kepada pemiliknya yang berhak

Janganlah kamu sakiti sesiapapun agar orang lain tidak menyakiti kamu pula. Ingatlah bahwa sesungguhnya kamu akan menemui Tuhan kamu dan Dia pasti akan membuat perhitungan atas segala amalan kamu. Allah telah mengharamkan riba', oleh itu segala urusan yang melibatkan riba' hendaklah dibatalkan mulai sekarang.

Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara-perkara besar maka berjaga-jagalah supaya kamu tida…