21 February 2009

CINTA, CINTA, & CINTA

Beberapa hari yang lepas saya ada terbaca blog Ustaz Hasrizal (saifulislam.com)... Menarik sekali kupasan ustaz berkenaan 'Menguruskan Fikiran tentang Perkahwinan' di bawah topik ATN.

Takut sekali dengan perkataan ZINA HATI. Na'uzubillahiminzalik...

Selesai membaca artikel tu, saya ada membuat beberapa rumusan...

  • YA ALLAH, sesungguhnya diri ini dicipta ALLAH untuk mencintai ALLAH (kata-kata ini saya pinjam daripada ustaz Kautsar semasa memberi ceramah motivasi kepada pelajar-pelajar UiTM suatu ketika dulu)
  • Tiada cinta hakiki melainkan CINTA kepada ALLAH. Kalau kita sayang seseorang tu, ingatlah bahawa suatu hari nanti dia akan pergi meninggalkan kita. Namun pada ketika itu, ALLAH yang sentiasa bersama kita untuk mendengar rintihan hamba-NYA.
  • Gerun sekali apabila mendengar perkataan zina hati. Ya ALLAH, sesungguhnya diri ini amat hina. Diri ini penuh dengan lumpur dosa. Diri ini lemah tanpa bantuan dan perhatian daripada MU. Janganlah ENGKAU palingkan perhatianMU kepada ku, Ya ALLAH. Tolonglah peringatkan aku dengan ayat-ayatMU ya ALLAH. Ampunilah hambaMU ini Ya ALLAH.
  • Ya ALLAH, aku ialah hambaMU. ENGKAU ialahlah Tuanku. Pimpinlah aku ke jalan yang ENGKAU rahmati dan redhai.
  • Apa gunanya aku mencintai makhluk melebihi cintaku pada-MU YA RABB. Biarlah cintaku itu berdasarkan hadis Nabi s.a.w.:
"tidak sempurna iman seseorang selagi dia mencintai saudaranya seperti mana dia mencintai dirinya sendiri"

# Bercintalah dengan ALLAH. Pasti akan dibalas. #





No comments:

SALAM MA'AL HIJRAH 1433

بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمة الله وبركاته Salam Ma'al Hijrah 1443 Tahun baru, azam baru. Sabda Rasulullah s.a.w.: "Seb...