08 February 2009

Quran Buruk

"mak, Quran buruk tu maksudnya apa?" tanya aku

"laaa, xkan itu pun tak tau... ye lah, Quran buruk... nak buang sayang, nak simpan tak boleh guna," jawab mak.

"oooo, macam tu..."

Quran buruk,
kulit pun dah berkedut-kedut
pagaran di bibir pun sudah rosak
telinga dah tak berapa dengar
mata pulak kabur-kabur ja
kadang-kadang sayur kobis dikatakan buah limau barli
soalan pulak kerap kali berulang yang sama ja

masa pertama: "makan dak lagi?"
masa kedua: "tu nak pi mana pulak? pi kerja balik bila?"
masa ketiga: "pukul berapa balik keja?"
masa keempat: "pi kerja ke tadi?"
soalan yang sama saja tetapi gaya pertanyaan yang berlainan

kali ni lagi bertambah teruk
kalau dulu duduk je kat kerusi malas tu
tapi kini bangun ambil sudu dan sembunyikan
"hak kita..."
lebih parah lagi
suka cakap sorang-sorang

nak buat kerja berat mcm dulu dah tak larat
nak mencangkul di luar rumah pun tidak bermaya dah
nak marah orang macam dulu dah tak boleh
nak keluar berjalan ke rumah kawan pun dah terketar-ketar langkahnya

YA ALLAH
Benarlah pesan Nabi s.a.w: "rebutlah 5 perkara sebelum datang 5 perkara"
1. muda sebelum tua
2. kaya sebelum miskin
3. lapang sebelum sempit
4. sihat sebelum sakit
5. hidup sebelum mati

inilah lumrah alam...
daripada muda belia akan menjadi tua berkedut
daripada rambut hitam berkilat akan menjadi putih bersinar
daripada gigi sebaris akan tinggal sebatang dua sahaja
semuanya akan susut
tetapi macam mana dengan amalan kita???

Tepuk dada tanyalah iman...

:: Surah Ali-'Imran, 191 ::

(yaitu) orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadaan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata):
"Ya Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia. Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari siksa neraka".

No comments: