04 September 2009

DULU...

Dulu dia seorang yang pendiam
Sekarang dah pandai berbicara sikit

Dulu dia solat dengan tenang dan khusyuk menghayati makna ayat yang dibaca
Sekarang sambil solat pun boleh fikir perkara di luar solat
"nanti bukak puasa nak makan apa ek?"
"oh, baru aku teringat aku letak barang tu kat situ..."
"hmm, mak tengah buat apa sekarang ni?"

Dulu masa jalan di muka bumi ALLAH,
dia tunduk sikit sebagai rasa rendah diri dengan keagungan Pencipta
Sekarang berjalan dengan rasa bongkak,
rasa diri tu hebat
"dunia ini aku yang punya..."

Dulu dia sibuk dan seronok bekerja dengan sahabat-sahabat
Sekarang buat kerja masing-masing,
kerja sorang-sorang

Dulu zikrullah, Ruhul Jadid, Soutul Amal sentiasa membasahi lidahnya
Sekarang lagu-lagu yang ntah apa-apa dinyanyikan
~Bunkface: Situasi, Revolusi
~Linkin Park: Papercut, In The End
~Hujan: Bila Aku Sudah Tiada, Neon

Dulu hati dia lembut dan mudah untuk membuat kebaikan/ kebajikan
Sekarang nak buat baik pun fikir dulu dan suka tangguh
"tak yah la bagi derma. ntah diorang ni dari saluran yang betul ke tak."
"oh, awal lagi. nak tidur nanti baru solat..."

Dulu dia kerap menangis
hati sentiasa rasa pilu bila berada dalam majlis keramaian
terharu kerana rasa indahnya ukhwah lillahi Taala
Sekarang dia banyak ketawa
lucu dengan gurauan yang dibuat oleh teman
banyak omongan kosong dan angan-angan

Dulu dia tak banyak helah untuk gerak kerja
Sekarang 1001 alasan dia bagi
"oh, jauh sangat tu..."
"transport tak dak..."
"kena buat kerja apa?"
"saya tak dak kawan la..."



* Di dunia kau boleh terlepas tapi di akhirat kelak kau akan dipersoalkan
* Islam- agama fitrah- kembali kepada fitrah- perhambakan diri kepada ALLAH
* Bertaubat dengan bersungguh-sungguh
* Ikhlaskan hati bekerja kerana ALLAH
* Al-Fatihah; 2.




No comments: