Skip to main content

PAHALA


Tadi terdengar siaran ceramah agama di radio Kedah 97.5fm... ;) tak pasti lah pulak ustaz mana yang bagi kuliyah tu.. Tapi isi yang menariknya, ada beberapa cara untuk mendapat pahala melalui pancaindera mata.

1. Baca Al-Quran
Maksudnya baca al-Quran setiap hari walaupun sepotong ayat sahaja. Setiap huruf itu akan diberi ganjaran 10pahala. Misalnya alif, lam, mim... Alif itu 10pahala, lam itu 10pahala, dan mim itu 10pahala. Haa, kan free-free je dah dapat pahala. Itu baru setakat baca je. Kalau dah baca Quran, lepas tu baca tafsirnya, dan mengamalkan kandungan Al-Quran itu, mestilah lagi berlipat kali ganda pahala yang akan ALLAH berikan. Wahhh, SERONOKnya baca Quran.

2. Melihat Ka'bah
Rukun Islam yang ke-5, menunaikan haji bagi yang berkuasa atau mampu. Kalau masih belum mampu ke sana, cukuplah sekadar melihat gambarnya. Melihat gambar Ka'bah. (Hmm, destinasi pilihan saya-Mekah, masih belum tertunai lagi. Akan diusahalan untuk ke sana.. insyaALLAH).

3. Melihat wajah ayah dan ibu
"Mak, ayah, mai sini sat. Cek nak tengok muka mak...", kata seorang anak. Masa saya belajar di Shah Alam dulu, saya letakkan gambar mak ayah dalam album dan tengok je selalu... Hee. Jauh sangat nak balik, masa cuti sem je baru boleh balik rumah. Sedih woo...

4. Melihat wajah para ulama'
Boleh diamalkan dengan pergi mendengar kuliyah mereka di masjid-masjid atau mana-mana tempat umum.

Sekian, tazkirah untuk hari ini. Mana yang baik itu daripada ALLAH dan kelemahan itu dari diri saya sendiri, hakikatnya daripada ALLAH jua.

Wallahu'alam... (^_^)v

Comments

Popular posts from this blog

BERNIAGA ITU SUNNAH NABI s.a.w

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani
Perniagaan merupakan sunnah nabi s.a.w. Terdapat juga sabda Nabi Muhammad s.a.w. bahawa 9/10 pendapatan datangnya daripada perniagaan.
Rasulullah s.a.w. pernah bersabda dalam satu hadis bermaksud: "9/10 rezeki itu adalah datang daripada perniagaan." (Hadis riwayat Tirmizi).
Aktiviti perniagaan bukan sahaja melibatkan perkara jual beli barang fizikal. Malah ia juga melibatkan seluruh aspek kehidupan kita dari segi pembinaan sahsiah diri (bersikap jujur, adil, toleransi, dan sebagainya semasa berniaga), membina ukhuwwah (jaringan pemasaran-marketing), dan menjadi seorang peniaga yang kreatif supaya perniagaan itu kekal.
Dan hari ini melalui perniagaan, saya menerima satu kemanisan iman apabila seorang pelanggan (customer) menyatakan arwah ibunya sangat menghargai hadiah yang diberikan olehnya. Arwah ibunya memakai telekung yang dihadiahkan olehnya sehingga ke titisan nyawa terakhir. p/s: Haa.. Dah alang-alang saya tulis ni,…

Resepi Nugget Ayam - Homemade

Nugget ialah makanan kegemaran saya.. Selalunya, saya akan beli nugget ayam keluaran Ayamas kalau singgah ke pasaraya. Nugget bukan saja menjadi kegemaran kanak-kanak, orang dewasa (macam saya ni...) pun suka jugak, kan? hehe. Meh saya kongsikan resepi mudah membuat nugget ayam. Resepi ni diambil daripada blog Chena Chenis. Nugget buatan sendiri semestinya selamat, bersih dan dijamin halal.. :) 
Bahan-Bahan:
isi ayam (400gm)4 sudu besar mayonisSedikit garam1 sudu kecil lada sulah2 sudu besar tepung gandumSerbuk rotiSebiji telurCara-caranya: Blend atau kisar isi ayam sampai hancur.Kemudian masukkan bahan-bahan kecuali telur dan serbuk roti.Gaul sampai sebati.bentukkan mengikut citarasa masing-masing.Celup ke dalam telur dan golekkan di atas serbuk roti.Panaskan minyak dan goreng. Inilah hasilnya selepas di goreng. 
Selamat mencuba! 

AMANAT RASULULLAH S.A.W

Wahai manusia dengarlah baik-baik apa yang hendak ku katakan !!! Aku tidak mengetahui apakah aku dapat bertemu lagi dengan kamu semua selepas tahun ini. Oleh itu dengarlah dengan teliti kata-kataku ini dan sampaikanlah ia kepada orang-orang yang tidak dapat hadir di sini pada hari ini

Wahai manusia, sepertimana kamu menganggap bulan ini dan kota ini sebagai suci maka anggaplah jiwa dan harta setiap orang Muslim sebagai amanah suci. Kembalikan harta yang diamanahkan kepada kamu kepada pemiliknya yang berhak

Janganlah kamu sakiti sesiapapun agar orang lain tidak menyakiti kamu pula. Ingatlah bahwa sesungguhnya kamu akan menemui Tuhan kamu dan Dia pasti akan membuat perhitungan atas segala amalan kamu. Allah telah mengharamkan riba', oleh itu segala urusan yang melibatkan riba' hendaklah dibatalkan mulai sekarang.

Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara-perkara besar maka berjaga-jagalah supaya kamu tida…