30 March 2011

PAHALA


Tadi terdengar siaran ceramah agama di radio Kedah 97.5fm... ;) tak pasti lah pulak ustaz mana yang bagi kuliyah tu.. Tapi isi yang menariknya, ada beberapa cara untuk mendapat pahala melalui pancaindera mata.

1. Baca Al-Quran
Maksudnya baca al-Quran setiap hari walaupun sepotong ayat sahaja. Setiap huruf itu akan diberi ganjaran 10pahala. Misalnya alif, lam, mim... Alif itu 10pahala, lam itu 10pahala, dan mim itu 10pahala. Haa, kan free-free je dah dapat pahala. Itu baru setakat baca je. Kalau dah baca Quran, lepas tu baca tafsirnya, dan mengamalkan kandungan Al-Quran itu, mestilah lagi berlipat kali ganda pahala yang akan ALLAH berikan. Wahhh, SERONOKnya baca Quran.

2. Melihat Ka'bah
Rukun Islam yang ke-5, menunaikan haji bagi yang berkuasa atau mampu. Kalau masih belum mampu ke sana, cukuplah sekadar melihat gambarnya. Melihat gambar Ka'bah. (Hmm, destinasi pilihan saya-Mekah, masih belum tertunai lagi. Akan diusahalan untuk ke sana.. insyaALLAH).

3. Melihat wajah ayah dan ibu
"Mak, ayah, mai sini sat. Cek nak tengok muka mak...", kata seorang anak. Masa saya belajar di Shah Alam dulu, saya letakkan gambar mak ayah dalam album dan tengok je selalu... Hee. Jauh sangat nak balik, masa cuti sem je baru boleh balik rumah. Sedih woo...

4. Melihat wajah para ulama'
Boleh diamalkan dengan pergi mendengar kuliyah mereka di masjid-masjid atau mana-mana tempat umum.

Sekian, tazkirah untuk hari ini. Mana yang baik itu daripada ALLAH dan kelemahan itu dari diri saya sendiri, hakikatnya daripada ALLAH jua.

Wallahu'alam... (^_^)v

No comments: