Skip to main content

IBU MAK UMI MAMA MUMMY


Mak, ibu, umi, mama... Itu semua kata nama bagi seorang wanita yang mempunyai anak. (Anak angkat pun boleh jugak kan? ada je yang panggil mama walaupun bukan anak sendiri...) Seorang wanita itu bukanlah tugasnya melahirkan anak sahaja. Anak itu perlu diberi didikan dan asuhan sesempurna mungkin. Selepas melahirkan, anak itu disusukan, dibelai dengan penuh kasih sayang, tidak seekor nyamuk atau semut pun dibenarkan menyentuh tubuh si kecil itu. Melihat anak-anak itu membesar di depan mata sahaja sudah cukup memggembirakan hati si ibu. Tidak pernah dizahirkan kerisauan dan kegelisahan di hati si ibu walaupun dia tahu dugaan hidup anaknya itu semakin mencabar. Semakin hari ada sahaja benda-benda baru dipersekitaran. Naluri seorang anak muda pula mudah terpengaruh, semangat igin mencuba sesuatu yang baru. Sekiranya tidak dipagari dengan iman yang kukuh, hidupnya akan terpesong dari landasan yang betul.

Seorang ibu juga harus menjadi contoh bagi anak-anaknya. Anak-anak melihat kekuatan yang ada pada diri si ibu. Bukanlah manafikan kelemahan dan kekurangan diri si ibu, namun ibu harus menunjukkan sikap terbaik kerana anak-anak melihat setiap gerak-gerinya. Misalnya, si ibu memang ada masalah. Manusia mana yang tidak dilanda masalah. Tidak kira masalah kewangan, masalah hati, kesihatan dan sebagainya. Dari siapa lagi perlu dipohon kekuatan melainkan Pencipta diri ini sendiri? Pinta si ibu... Maka, dengan penuh rasa kehambaan kepada Yang Maha Esa, diri yang hina ini merebahkan diri sujud menyembah ALLAH kala dinihari. Si anak yang sudah dewasa kini terjaga dan berasa pilu tatkala melihat ibunya sedang asyik bermunajat dengan Pencipta Agung yakni ALLAH.

"Ya, mak memang seorang wanita yang tabah... Semoga kekuatan yang ada pada diri mak itu disalurkan pada anak-anaknya. Semoga mak sentiasa mendapat kasih sayang dan perhatian daripada ALLAH. Semoga mak tergolong bersama golongan orang-orang yang beriman dan ditempatkan di Syurga kelak... Terima kasih, mak."

Comments

Popular posts from this blog

BERNIAGA ITU SUNNAH NABI s.a.w

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani
Perniagaan merupakan sunnah nabi s.a.w. Terdapat juga sabda Nabi Muhammad s.a.w. bahawa 9/10 pendapatan datangnya daripada perniagaan.
Rasulullah s.a.w. pernah bersabda dalam satu hadis bermaksud: "9/10 rezeki itu adalah datang daripada perniagaan." (Hadis riwayat Tirmizi).
Aktiviti perniagaan bukan sahaja melibatkan perkara jual beli barang fizikal. Malah ia juga melibatkan seluruh aspek kehidupan kita dari segi pembinaan sahsiah diri (bersikap jujur, adil, toleransi, dan sebagainya semasa berniaga), membina ukhuwwah (jaringan pemasaran-marketing), dan menjadi seorang peniaga yang kreatif supaya perniagaan itu kekal.
Dan hari ini melalui perniagaan, saya menerima satu kemanisan iman apabila seorang pelanggan (customer) menyatakan arwah ibunya sangat menghargai hadiah yang diberikan olehnya. Arwah ibunya memakai telekung yang dihadiahkan olehnya sehingga ke titisan nyawa terakhir. p/s: Haa.. Dah alang-alang saya tulis ni,…

Resepi Nugget Ayam - Homemade

Nugget ialah makanan kegemaran saya.. Selalunya, saya akan beli nugget ayam keluaran Ayamas kalau singgah ke pasaraya. Nugget bukan saja menjadi kegemaran kanak-kanak, orang dewasa (macam saya ni...) pun suka jugak, kan? hehe. Meh saya kongsikan resepi mudah membuat nugget ayam. Resepi ni diambil daripada blog Chena Chenis. Nugget buatan sendiri semestinya selamat, bersih dan dijamin halal.. :) 
Bahan-Bahan:
isi ayam (400gm)4 sudu besar mayonisSedikit garam1 sudu kecil lada sulah2 sudu besar tepung gandumSerbuk rotiSebiji telurCara-caranya: Blend atau kisar isi ayam sampai hancur.Kemudian masukkan bahan-bahan kecuali telur dan serbuk roti.Gaul sampai sebati.bentukkan mengikut citarasa masing-masing.Celup ke dalam telur dan golekkan di atas serbuk roti.Panaskan minyak dan goreng. Inilah hasilnya selepas di goreng. 
Selamat mencuba! 

Resepi Pau Mawar

Resepi Pau Mawar
******************500g tepung pau jenama baker choice
7g double action baking powder
45g shortening
7g mauripan
3 sudu gula pasir
2 sudu besar susu pekat manis
1 sudu teh  garam halus
10 oz air biasa 235 g
10 g cream super Inti
*******
Kaya
Kaya pandan
Kacang merahCara membuat:1. Ayak tepung pau dgn double action..
2. Kemudian gaulkn shortening dan tepung menjadi serbuk roti
3. Satukan air, gula, dan susu. Larutkan. Biarkan berbuih...dalam 10 minit
4. Campurkan garam dan kacau hingga sebati.
5. Masukan air dalam tepung dan uli hingga jadi doh. Sapukan cream super pada doh....
6. Bahagi kepada 4 bahagian dan warnakan.
Uli doh licin n lembut dalam 1/2 jam kalau guna tgn.. kalau mixer dlm 10 minit @ pastikan doh sekata warnanya.
7. Timbang setiap doh 15 g dsn inti kacang 9g***Kukus hendak lah dijerang dahulu sebelum membuat pau..kalau nak pau kita wangi masa jerang, kukusan tu dicampurkan dengan 10 helai daun pandan...
Baru kukus ye...nanti puan2 semua mesti rasa…