Skip to main content

IBU MAK UMI MAMA MUMMY


Mak, ibu, umi, mama... Itu semua kata nama bagi seorang wanita yang mempunyai anak. (Anak angkat pun boleh jugak kan? ada je yang panggil mama walaupun bukan anak sendiri...) Seorang wanita itu bukanlah tugasnya melahirkan anak sahaja. Anak itu perlu diberi didikan dan asuhan sesempurna mungkin. Selepas melahirkan, anak itu disusukan, dibelai dengan penuh kasih sayang, tidak seekor nyamuk atau semut pun dibenarkan menyentuh tubuh si kecil itu. Melihat anak-anak itu membesar di depan mata sahaja sudah cukup memggembirakan hati si ibu. Tidak pernah dizahirkan kerisauan dan kegelisahan di hati si ibu walaupun dia tahu dugaan hidup anaknya itu semakin mencabar. Semakin hari ada sahaja benda-benda baru dipersekitaran. Naluri seorang anak muda pula mudah terpengaruh, semangat igin mencuba sesuatu yang baru. Sekiranya tidak dipagari dengan iman yang kukuh, hidupnya akan terpesong dari landasan yang betul.

Seorang ibu juga harus menjadi contoh bagi anak-anaknya. Anak-anak melihat kekuatan yang ada pada diri si ibu. Bukanlah manafikan kelemahan dan kekurangan diri si ibu, namun ibu harus menunjukkan sikap terbaik kerana anak-anak melihat setiap gerak-gerinya. Misalnya, si ibu memang ada masalah. Manusia mana yang tidak dilanda masalah. Tidak kira masalah kewangan, masalah hati, kesihatan dan sebagainya. Dari siapa lagi perlu dipohon kekuatan melainkan Pencipta diri ini sendiri? Pinta si ibu... Maka, dengan penuh rasa kehambaan kepada Yang Maha Esa, diri yang hina ini merebahkan diri sujud menyembah ALLAH kala dinihari. Si anak yang sudah dewasa kini terjaga dan berasa pilu tatkala melihat ibunya sedang asyik bermunajat dengan Pencipta Agung yakni ALLAH.

"Ya, mak memang seorang wanita yang tabah... Semoga kekuatan yang ada pada diri mak itu disalurkan pada anak-anaknya. Semoga mak sentiasa mendapat kasih sayang dan perhatian daripada ALLAH. Semoga mak tergolong bersama golongan orang-orang yang beriman dan ditempatkan di Syurga kelak... Terima kasih, mak."

Comments

Popular posts from this blog

BERNIAGA ITU SUNNAH NABI s.a.w

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani
Perniagaan merupakan sunnah nabi s.a.w. Terdapat juga sabda Nabi Muhammad s.a.w. bahawa 9/10 pendapatan datangnya daripada perniagaan.
Rasulullah s.a.w. pernah bersabda dalam satu hadis bermaksud: "9/10 rezeki itu adalah datang daripada perniagaan." (Hadis riwayat Tirmizi).
Aktiviti perniagaan bukan sahaja melibatkan perkara jual beli barang fizikal. Malah ia juga melibatkan seluruh aspek kehidupan kita dari segi pembinaan sahsiah diri (bersikap jujur, adil, toleransi, dan sebagainya semasa berniaga), membina ukhuwwah (jaringan pemasaran-marketing), dan menjadi seorang peniaga yang kreatif supaya perniagaan itu kekal.
Dan hari ini melalui perniagaan, saya menerima satu kemanisan iman apabila seorang pelanggan (customer) menyatakan arwah ibunya sangat menghargai hadiah yang diberikan olehnya. Arwah ibunya memakai telekung yang dihadiahkan olehnya sehingga ke titisan nyawa terakhir. p/s: Haa.. Dah alang-alang saya tulis ni,…

Resepi Nugget Ayam - Homemade

Nugget ialah makanan kegemaran saya.. Selalunya, saya akan beli nugget ayam keluaran Ayamas kalau singgah ke pasaraya. Nugget bukan saja menjadi kegemaran kanak-kanak, orang dewasa (macam saya ni...) pun suka jugak, kan? hehe. Meh saya kongsikan resepi mudah membuat nugget ayam. Resepi ni diambil daripada blog Chena Chenis. Nugget buatan sendiri semestinya selamat, bersih dan dijamin halal.. :) 
Bahan-Bahan:
isi ayam (400gm)4 sudu besar mayonisSedikit garam1 sudu kecil lada sulah2 sudu besar tepung gandumSerbuk rotiSebiji telurCara-caranya: Blend atau kisar isi ayam sampai hancur.Kemudian masukkan bahan-bahan kecuali telur dan serbuk roti.Gaul sampai sebati.bentukkan mengikut citarasa masing-masing.Celup ke dalam telur dan golekkan di atas serbuk roti.Panaskan minyak dan goreng. Inilah hasilnya selepas di goreng. 
Selamat mencuba! 

AMANAT RASULULLAH S.A.W

Wahai manusia dengarlah baik-baik apa yang hendak ku katakan !!! Aku tidak mengetahui apakah aku dapat bertemu lagi dengan kamu semua selepas tahun ini. Oleh itu dengarlah dengan teliti kata-kataku ini dan sampaikanlah ia kepada orang-orang yang tidak dapat hadir di sini pada hari ini

Wahai manusia, sepertimana kamu menganggap bulan ini dan kota ini sebagai suci maka anggaplah jiwa dan harta setiap orang Muslim sebagai amanah suci. Kembalikan harta yang diamanahkan kepada kamu kepada pemiliknya yang berhak

Janganlah kamu sakiti sesiapapun agar orang lain tidak menyakiti kamu pula. Ingatlah bahwa sesungguhnya kamu akan menemui Tuhan kamu dan Dia pasti akan membuat perhitungan atas segala amalan kamu. Allah telah mengharamkan riba', oleh itu segala urusan yang melibatkan riba' hendaklah dibatalkan mulai sekarang.

Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara-perkara besar maka berjaga-jagalah supaya kamu tida…