23 December 2014

Bertungku Membaiki Aliran Darah Dalam Badan

Alkisah bertungku.

Satu hari kaki saya rasa sangat sejuk.. Eh eh sejuk semacam je kan.. Selalunya orang kata kalau kali sejuk tu tanda-tanda nak meninggal.. hmm, peringatan untuk diri saya.. :)

Bila dah rasa sejuk tu saya pun fikir laa cara macam mana nak bagi panas kembali kaki nih.. Kaki sejuk ni selalunya berlaku apabila saya sedang bendera merah atau PMS. hehe :)

Selalunya kita akan lihat orang bertungku setelah melahirkan anak. Dalam fasa berpantang tu, ibu-ibu akan bertungku di kawasan sekitar badan seperti tapak kaki, perut, dan sendi-sendi. Fungsinya adalah untuk melancarkan aliran darah dalam tubuh badan. 

Untuk maklumat lanjut mengenai bertungku, anda boleh klik di sini dan sini.

No comments: