Skip to main content

ALKISAH JARI LUKA

Tragis tak tajuk entry saya kali nih? hehe..

Alkisahnya saya nak potong ubi keledek untuk dijadikan sarapan pagi esok.. Tetiba macam mana ntah, pisau tu terkena jari kiri telunjuk saya ni.. Macam mana rasanya? hehe... 
Betapa nikmatnya terkena torehan pisau.. :)
Sebenarnya ni gambar ehsan google.. Luka di jari saya sebenarnya agak besar, 
lebih kurang 1 cm.. 

Selalunya saya akan cuba letakkan minyak gamat selepas membasuh luka di jari.. Tapi kali nih saya cuba sapu krim pelbagai guna, herbal blend.. Alhamdulillah darah berhenti mengalir dan luka di jari pun cepat kering..

Lepas tu sebelum tidur, saya ambil sebiji zinc complex Shaklee.. Zinc ni amat bagus untuk penyembuhan luka. Ibu yang sedang berpantang pun digalakkan mengambil zinc kerana cepat menyembuhkan luka  dan zinc juga bertindak sangat sesuai untuk penjagaan kulit.

Antara kebaikan zinc complex ialah:
-mengatasi masalah keradangan kulit seperti ekzema dan jerawat
-membantu mempercepatkan penyembuhan luka luaran dan dalaman
-melindungi kesihatan prostat
-mengurangkan risiko kanser prostat untuk lelaki
-memulihkan masalah kurang selera makan dan kehilangan berat badan
-menguatkan antibodi tubuh untuk melawat penyakit
-mengurangkan masalah rambut gugur
-meningkatkan kemampuan seksual bagi lelaki
-membantu wanita dalam proses ovulasi dan penguncupan uterus

Jika anda nak cuba produk-produk hebat Shaklee, silalah hubungi saya :)

Terima kasih. Nantikan entry saya yang seterusnya..

Salam sayang..
Syikin Maarop - 0194507626 - syikinmaarop@gmail.com

Comments

Popular posts from this blog

BERNIAGA ITU SUNNAH NABI s.a.w

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani
Perniagaan merupakan sunnah nabi s.a.w. Terdapat juga sabda Nabi Muhammad s.a.w. bahawa 9/10 pendapatan datangnya daripada perniagaan.
Rasulullah s.a.w. pernah bersabda dalam satu hadis bermaksud: "9/10 rezeki itu adalah datang daripada perniagaan." (Hadis riwayat Tirmizi).
Aktiviti perniagaan bukan sahaja melibatkan perkara jual beli barang fizikal. Malah ia juga melibatkan seluruh aspek kehidupan kita dari segi pembinaan sahsiah diri (bersikap jujur, adil, toleransi, dan sebagainya semasa berniaga), membina ukhuwwah (jaringan pemasaran-marketing), dan menjadi seorang peniaga yang kreatif supaya perniagaan itu kekal.
Dan hari ini melalui perniagaan, saya menerima satu kemanisan iman apabila seorang pelanggan (customer) menyatakan arwah ibunya sangat menghargai hadiah yang diberikan olehnya. Arwah ibunya memakai telekung yang dihadiahkan olehnya sehingga ke titisan nyawa terakhir. p/s: Haa.. Dah alang-alang saya tulis ni,…

Resepi Nugget Ayam - Homemade

Nugget ialah makanan kegemaran saya.. Selalunya, saya akan beli nugget ayam keluaran Ayamas kalau singgah ke pasaraya. Nugget bukan saja menjadi kegemaran kanak-kanak, orang dewasa (macam saya ni...) pun suka jugak, kan? hehe. Meh saya kongsikan resepi mudah membuat nugget ayam. Resepi ni diambil daripada blog Chena Chenis. Nugget buatan sendiri semestinya selamat, bersih dan dijamin halal.. :) 
Bahan-Bahan:
isi ayam (400gm)4 sudu besar mayonisSedikit garam1 sudu kecil lada sulah2 sudu besar tepung gandumSerbuk rotiSebiji telurCara-caranya: Blend atau kisar isi ayam sampai hancur.Kemudian masukkan bahan-bahan kecuali telur dan serbuk roti.Gaul sampai sebati.bentukkan mengikut citarasa masing-masing.Celup ke dalam telur dan golekkan di atas serbuk roti.Panaskan minyak dan goreng. Inilah hasilnya selepas di goreng. 
Selamat mencuba! 

Resepi Pau Mawar

Resepi Pau Mawar
******************500g tepung pau jenama baker choice
7g double action baking powder
45g shortening
7g mauripan
3 sudu gula pasir
2 sudu besar susu pekat manis
1 sudu teh  garam halus
10 oz air biasa 235 g
10 g cream super Inti
*******
Kaya
Kaya pandan
Kacang merahCara membuat:1. Ayak tepung pau dgn double action..
2. Kemudian gaulkn shortening dan tepung menjadi serbuk roti
3. Satukan air, gula, dan susu. Larutkan. Biarkan berbuih...dalam 10 minit
4. Campurkan garam dan kacau hingga sebati.
5. Masukan air dalam tepung dan uli hingga jadi doh. Sapukan cream super pada doh....
6. Bahagi kepada 4 bahagian dan warnakan.
Uli doh licin n lembut dalam 1/2 jam kalau guna tgn.. kalau mixer dlm 10 minit @ pastikan doh sekata warnanya.
7. Timbang setiap doh 15 g dsn inti kacang 9g***Kukus hendak lah dijerang dahulu sebelum membuat pau..kalau nak pau kita wangi masa jerang, kukusan tu dicampurkan dengan 10 helai daun pandan...
Baru kukus ye...nanti puan2 semua mesti rasa…